1- کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه
2- دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه ، cognition20@yahoo.com
چکیده: (2662 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش هیجانهای تحصیلی در سلامت ذهنی دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اورمیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 379 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2002) و سلامت ذهنی (رنشا و همکاران، 2015) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین هیجان تحصیلی مثبت و همه ابعاد آن یعنی لذت، امیدواری و غرور با سلامت ذهنی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار و بین هیجان تحصیلی منفی و همه ابعاد آن یعنی خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی با سلامت ذهنی دانشآموزان رابطه منفی و معنادار وجود داشت. همچنین هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی توانستند 4/36 درصد و ابعاد هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی توانستند 4/39 درصد از تغییرات سلامت ذهنی دانشآموزان را پیشبینی کنند (01/0>P). بنابراین برای افزایش سلامت ذهنی دانشآموزان میتوان از طریق کارگاههای آموزشی میزان هیجانهای تحصیلی مثبت را افزایش و میزان هیجانهای تحصیلی منفی را کاهش داد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1396/6/25 | پذیرش: 1397/3/7 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25