مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajizadeh E, Zeinali A. The role of academic emotions in subjective wellbeing of high school students. Rooyesh 2019; 8 (3) :65-72
URL: http://frooyesh.ir/article-1-902-fa.html
حاجی زاده اسماعیل، زینالی علی. نقش هیجان‌های تحصیلی در سلامت ذهنی دانش‌آموزان دبیرستانی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (3) :65-72

URL: http://frooyesh.ir/article-1-902-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه
2- دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه ، cognition20@yahoo.com
چکیده:   (2469 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش هیجان‌های تحصیلی در سلامت ذهنی دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شد. این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اورمیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 379 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه‌های هیجان‌های تحصیلی (پکران و همکاران، 2002) و سلامت ذهنی (رنشا و همکاران، 2015) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد بین هیجان تحصیلی مثبت و همه ابعاد آن یعنی لذت، امیدواری و غرور با سلامت ذهنی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار و بین هیجان تحصیلی منفی و همه ابعاد آن یعنی خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی با سلامت ذهنی دانش‌آموزان رابطه منفی و معنادار وجود داشت. همچنین هیجان‌های تحصیلی مثبت و منفی توانستند 4/36 درصد و ابعاد هیجان‌های تحصیلی مثبت و منفی توانستند 4/39 درصد از تغییرات سلامت ذهنی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کنند (01/0>P). بنابراین برای افزایش سلامت ذهنی دانش‌آموزان می‌توان از طریق کارگاه‌های آموزشی میزان هیجان‌های تحصیلی مثبت را افزایش و میزان هیجان‌های تحصیلی منفی را کاهش داد.
متن کامل [PDF 722 kb]   (23 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1396/6/25 | ویرایش نهایی: 1398/3/18 | پذیرش: 1397/3/7 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb