maleki S. (2019). The role of working memory in learning disorder: By focusing on reading disorder and reviewing the related projects.
Rooyesh.
8(3), 101-112.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-909-fa.html
ملکی سمانه، ارجمندنیا علی اکبر. نقش حافظه فعال در اختلال یادگیری: با تمرکز بر اختلال خواندن و مرور پژوهشهایی در این حیطه رویش روان شناسی 1398; 8 (3) :112-101
URL: http://frooyesh.ir/article-1-909-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، maleki93@ut.ac.ir
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کورکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده: (4130 مشاهده)
خواندن مهمترین و پیچیدهترین فعالیت آموزشی کودکان در سالهای آغازین مدرسه است و زیربنای همه انواع یادگیری است. اختلال خواندن شایعترین نوع اختلال یادگیری است. نقص و اختلاف چشمگیر حافظه فعال در افراد مبتلا به اختلال خواندن در پژوهشهای مختلف به اثبات رسیده است. حافظه فعال یکی از فرایندهای شناختی مهم است که زیربنای تفکر و یادگیری میباشد و نقشی حساس در یادگیری خواندن و ریاضیات کودکان ایفا میکند. تحقیقات در مورد کودکان با اختلال یادگیری نشان میدهد که نقایص در حافظه فعال مرتبط با ناتوانیهای خواندن، نوشتن و ریاضیات است. لذا به منظور طراحی مداخلات اثربخش برای این گروه از کودکان، در کنار فعالیتهای متمرکز بر مهارتهای خواندن، فراهم نمودن فرصتهایی برای تقویت حافظه فعال نیز ضروری به نظر میرسد.
نوع مقاله:
تحلیلی |
دریافت: 1396/7/2 | پذیرش: 1397/2/3 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25