Safari M R. A Study of Student-Teachers’ Assertiveness From professors' view: Case Study of Farhangian University, Kermanshah Province. Rooyesh 2019; 8 (2) :45-54
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-917-fa.html
استادیار دانشگاه فرهنگیان ، mrsafari589@yahoo.com
چکیده: (2205 مشاهده)
ابراز وجود به مثابه یکی از مهارتهای زندگی، قلب رفتار بین فردی، کلید ارتباطهای انسانی و حاصل تعاملاجتماعی است که در فرایند جامعهپذیری و بازجامعهپذیری، تولید و بازتولید میشود. هدف این پژوهش، ازیکطرف، مطالعه شیوههایی است که دانشجو-معلمان در فرایند تعاملات خویش با اساتید، کارکنان و دانشجو-معلمان دیگر، از منظر اساتید این دانشگاه، ابراز وجود میکنند؛ از طرف دیگر، مطالعه مقولاتی است که از منظر اساتید، دانشجو-معلمان، در ابراز وجود مورد غفلت قرار میدهند. روش مطالعه، کیفی؛ روش نمونهگیری، نظری-هدفمند؛ تکنیک جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه-استاندارد با 15 نفر از اساتیدی که در این دانشگاه حداقل ششترم تدریس داشتهاند بوده و بر اساس اشباع نظری پایان یافته است. جهت تحلیل یافتهها، مصاحبهها ابتدا تحلیل محتوا و کدگذاری شدهاند؛ سپس به مفاهیم تبدیل و پسازآن به مقولات عمده بازسازی معنایی شدهاند. با توجه به یافتهها، عمدهترین شیوههای ابراز وجود دانشجو-معلمان از نظر اساتید، در سه مقوله عمده «اعتقاد به مبانی و ارزشهای اسلامی»، «توسعه حرفهای معلم» و «استفاده از فناوریهای نوین» بازسازی معنایی گردیدهاند. همینطور ازنظر مصاحبهشوندگان، دانشجو-معلمان در ابراز وجود، به دو مؤلفه «تفکر انتقادی» و «روحیه پژوهشگری» بیتوجه بودهاند و از آنها غفلت کردهاند.
نوع مقاله:
تحلیلی |
دریافت: 1396/7/7 | ویرایش نهایی: 1398/2/14 | پذیرش: 1396/10/18 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25