1- کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، ایران ، Scientificarticles.movaghar@gmail.com
2- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، ایران
چکیده: (2210 مشاهده)
هدف این پژوهش اثربخشی امیددرمانی به شیوه گروهی بر تابآوری و شادکامی دانشآموزان دختر بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل برابر اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر در مقطع دبیرستان شهرستان قوچان که مشغول به تحصیل در سال 1392-93 ارجاع داده شدهاند، تشکیل میدهد. به منظور انتخاب نمونه از 21 دبیرستان دخترانه موجود در شهرستان قوچان یک دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شد و از کسانی که مایل به شرکت در این طرح پژوهشی بودند دعوت به همکاری شد تا در این طرح پژوهشی ثبت نام نمایند. در نهایت تعداد 45 نفر در دو گروه آزمایشی ( هر گروه 15 نفر) و 1 گروه کنترل (به تعداد 15 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش به صورت گروهی 8 جلسه یک ساعته بر طبق پروتکل اسنایدر (2002) اجرا گردید و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه کونور و دیویدسون (2003) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد در گروه آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه تحلیل دادههای جمعآوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت نمرههای پیشآزمون- پسآزمون دو گروه برای متغیر تابآوری و شادکامی دانشآموزان دختر معنادار است. این مطالعه نشان میدهد که امیددرمانی به شیوه گروهی بر تابآوری و شادکامی دانشآموزان دختر اثربخش بوده و میتواند به عنوان یک مداخله روانشناختی در کنار سایر مداخلات مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1397/8/6 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10