habibi M H. (2020). The effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Program on Academic Procrastination and Academic Motivation of female students.
Rooyesh.
8(11), 57-66.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1615-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، M.habibi008@gmail.com
چکیده: (2690 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعللورزی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر مشهد در نیم سال تحصیلی اول 98-1397 تشکیل دادند که از بین آنها 30نفر به روش نمونهگیری تصادفی و با توجه به ارزیابیهای اولیه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. دانش آموزان گروه آزمایش، برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی ذهن آگاهی را در 8 جلسه 45 دقیقهای (در هر هفته دو جلسه) دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومن و همکارن (1984) و انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش در متغیرهای تعللورزی تحصیلی و مؤلفههای انگیزه پیشرفت شامل؛ اعتمادبهنفس، پشتکار، آیندهنگری و سخت کوشی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). به عبارت دیگر میتوان گفت که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعللوری تحصیلی و بهبود انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر تأثیر معناداری دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1398/1/16 | پذیرش: 1398/2/23 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6