Maldar Z, Rasuli N. (2020). Effectiveness Doll Therapy Based on Cognitive Behavioral to increase cognitive ability and improve attention of girls with attention deficit hyperactivity disorder.
Rooyesh.
9(4), 123-132.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1853-fa.html
مالدار زهرا، رسولی نرگس. اثربخشی عروسک درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر افزایش توانمندی شناختی و بهبود توجه دختران با نقص توجه بیش فعالی رویش روان شناسی 1399; 9 (4) :132-123
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1853-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، ایران ، matinam2012@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران.
چکیده: (2367 مشاهده)
هدف پژوهش حاضربررسی اثربخشی عروسکدرمانی مبتنی بر شناختیرفتاری بر افزایش توانمندیشناختی و بهبودتوجه دختران با نقصتوجه بیشفعالی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش را کلیه دانشآموزان با نقصتوجه بیشفعالی ارجاع داده شده به مراکز اختلالاترفتاری شهرستان کاشمر در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند (بر اساس گزارش به دست آمده از این مراکز 100 نفر). از این جامعه آماری، تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). گروه آزمایش، 21 جلسه 90 دقیقهای، تحت مداخله گروهی عروسکدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه توانمندیشناختی اسپریتزر (1995) و آزمون d2 (توجه و تمرکز) بریکنکمپ (1998) بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که عروسکدرمانی مبتنی بر شناختیرفتاری بر توانمندیشناختی و بهبودتوجه گروه آزمایش در مرحله پسآزمون اثر داشته است. بر اساس یافته، عروسکدرمانی مبتنی بر شناختیرفتاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در افزایش توانمندیشناختی و بهبودتوجه دختران با نقصتوجه بیشفعالی به کار رود.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1398/8/10 | پذیرش: 1398/11/4 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10