 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Narimani M,  Taghizadeh hir S,  Khoshsorour S. 
(2021).  The Comparison of parental stress and anger self-regulation skills between parents of children with attention deficit hyperactivity disorder and autism.  Rooyesh. 10(1),  87-96. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2443-fa.html   
                    
                    نریمانی محمد،  تقی زاده هیر سارا،  خوش سرور سحر.
(1400).  مقایسه استرس والدگری و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم  رویش روان شناسی 10 (1) :96-87URL: http://frooyesh.ir/article-1-2443-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. 
 2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، sara.taghizadeh1370@gmail.com
 3- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2387 مشاهده)
                    
                    
                    اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و اتیسم از اختلالات عصبی-رشدی هستند که برای والدین و خانواده مشکلات متعددی در حوزههایی چون فرزندپروری و سلامت روانی والدین ایجاد میکنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس والدگری و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. تعداد 60 والد (30 والد کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و 30 والد کودک مبتلا به اختلال اتیسم) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از شاخص استرس والدگری- فرم کوتاه (آبیدین، 1983) و پرسشنامه صفت و حالت بیان خشم (اسپیلبرگر، 1999) جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭﺍﻟﺪﮔﺮﻱ و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود (05/0P<). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که والدین کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با والدین کودکان بیشفعال استرس والدگری بیشتری را تجربه میکنند و والدین کودکان بیشفعال از مهارتهای خود نظمدهی خشم کمتری برخوردارند، که میتواند ناشی از نیازهای خاص این کودکان باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روانشناختی و آموزشی برای والدین این کودکان میتواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی خانواده  دریافت: 1399/8/22 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10