 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mirakbarzade Z,  Khanjarkhani M,  Nastiezaie N. 
(2021).  The Relationship of Quality of Life in School with Academic Self-Concept, Psychological Well-Being and Academic Eagerness.  Rooyesh. 10(1),  63-74. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2475-fa.html   
                    
                    میراکبرزاده زینب،  خنجرخانی مسعود،  ناستی زایی ناصر.
(1400).  رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با خودپنداره تحصیلی، بهزیستی روانشناختی و اشتیاق تحصیلی  رویش روان شناسی 10 (1) :74-63URL: http://frooyesh.ir/article-1-2475-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. 
 2- استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. 
 3- دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (3783 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با بهزیستی روانشناختی، خودپنداره تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوم زهک بود. 323 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای وارد پژوهش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بورک، 2000)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، خودپنداره تحصیلی (یی یسن چن، 2004) و اشتیاق تحصیلی (شوفلی، سالانوا، گونزالز-روما و بیکر، 2002) بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد کیفیت زندگی در مدرسه با خودپنداره تحصیلی (71/0r=)، بهزیستی روانشناختی (79/0r=) و اشتیاق تحصیلی (67/0r=) رابطه مثبت و معناداری دارد (001/0p<). همچنین کیفیت زندگی درمدرسه توانسته است به ترتیب 56، 65 و 47 درصد از واریانس خودپنداره تحصیلی، بهزیستی روانشناختی و اشتیاق تحصیلی را پیش بینی کند. با توجه به نتایج، مدیریت مدارس باید با حاکمیت قوانین و مقررات آموزشی ثابت و روشن، برقراری روابط مثبت دوستانه بین معلم و دانشآموزان، فراهم ساختن فرصتهای حمایتی عاطفی، محیط مدرسهای امن و خودمختارانه برای دانشآموزان فراهم کنند تا دانشآموزان با بهزیستی روانشناختی مناسب، خودپنداره مثبت تحصیلی و اشتیاق بالای تحصیلی درگیر فرایند یادگیری شوند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1399/9/8 | پذیرش: 1399/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10