 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Abdolrahimpour R,  Bayrami M,  Hashemi Nosratabad T. 
(2021).  Predicting of Empathy Based on The Components of Executive Functions in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Symptoms.  Rooyesh. 10(1),  53-62. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2604-fa.html   
                    
                    عبدالرحیم پور رقیه،  بیرامی منصور،  هاشمی نصرت آباد تورج.
(1400).  پیشبینی همدلی بر اساس مولفه های کارکردهای اجرایی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی  رویش روان شناسی 10 (1) :62-53URL: http://frooyesh.ir/article-1-2604-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، abdolrahimpour_r@yahoo.com
 2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. 
 3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2408 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی همدلی بر اساس مولفههای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بود که تعداد 120 کودک دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (سوانسون، نولان و پلهام، 1980) انتخاب شد. جهت جمع آوری دادهها از آزمون استروپ (رایدلی، 1995)، آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، 1996) و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان (دادس و همکاران، 2008) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بازداری پاسخ و توجه پایدار نقش معنیدار در پیشبینی همدلی شناختی و عاطفی دارند (05/0>P). بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که نقص در کارکردهای اجرایی میتواند زمینهساز نارسایی در ابراز همدلی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی بالینی  دریافت: 1399/11/20 | پذیرش: 1399/12/7 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10