Pourdel M, Samari Safa J. (2021). The Effectiveness of Solution-Based Therapy Training on Academic Excitement and Academic Vitality of Students with Low Academic Achievement.
Rooyesh.
10(8), 149-160.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2786-fa.html
پور دل مژگان، ثمری صفا جعفر. اثربخشی آموزش درمان راهحل محور بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین رویش روان شناسی 1400; 10 (8) :160-149
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2786-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. ، pourdel.m2018@gmail.com
2- کاندیدای دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (2052 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان راهحل محور به شیوۀ آنلاین بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دورهی متوسطه دوّم شهر تهران در سالتحصیلی 1400-1399 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 40 دانشآموز با پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و در انتظار درمان (20 نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامهی هیجان تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2005) و سرزندگی تحصیلی (AVC) دهقانیزاده و حسینچاری (1391) پاسخ دادند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه برنامهی درمانی راهحل محور گرانت (2011) را دریافت نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش درمان راهحل محور بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، مورد تائید قرارگرفته است (05/0>P) و دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه در انتظار درمان در پسآزمون، بهطور معناداری، هیجانهای مثبت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی بیشتر و هیجانهای منفی تحصیلی کمتری داشتند (05/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش درمان راهحل محور در افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت و سرزندگی تحصیلی و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است.
نوع مقاله:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1400/2/4 | پذیرش: 1400/4/2 | انتشار الکترونیک: 1400/8/10