Gharibi H, Pourhosein R, Ghorbani N, Aali M. (2021). From guidance discourse to counseling discourse: a Research in Critical Psychology.
Rooyesh.
10(9), 217-230.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3194-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، prhosein@ut.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (1664 مشاهده)
از منظر روانشناسی انتقادی، مفاهیم یک دانش وجههای تاریخیاجتماعی دارند. روانشناسی عموماً حاصل یک فرآیند انباشت دانش دانسته میشود. اما روانشناسی انتقادی، به عنوان یک دانش بینرشتهای در علوم انسانی، مفاهیم روانشناختی را تارخمند و همخوان با متنهای اجتماعیتاریخی معین میداند. «راهنمایی و مشاوره» طی نیم قرن گذشته مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است. هدف از اجرای این پژوهش وارسی این مفاهیم از منظر تاریخنگاری انتقادی بوده است. در این شکل از تاریخنگاری، پدیده مورد مطالعه از منظر «گسست» مورد مداقه قرار میگیرد. یافتههای این پژوهش نشان داد روانشناسی ایران طی نیم قرن گذشته از گفتمان راهنمایی به گفتمان مشاوره چرخش کرده است. گفتمان اول از دهه 40 تا دهه 70 شکل گرفته و غالب شده و دومی از دهه 70 تاکنون را دربرمیگیرد. درنتیجه «منطق راهنمایی به سوی مشاغل معین» جای خود را به «منطق مشاوره، مهارتآموزی و خودراهبری» داد. در پایان نیز ضمن جمعبندیِ یافتهها نسبت این دو گفتمان با تحولات اقتصادی سیاسی دهه 70 ه.ش مورد بحث قرار گرفت.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1400/6/25 | پذیرش: 1400/6/30 | انتشار الکترونیک: 1400/9/10