Samimi A, Shahidi S, Panaghi L, Bagherian F. (2022). The meaning of life from the pathway of mindfulness and responsible action: A phenomenological study with Iranian university students.
Rooyesh.
11(6), 243-258.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3287-fa.html
صمیمی عادله، شهیدی شهریار، پناغی لیلی، باقریان فاطمه. معنای زندگی از مسیر ذهنآگاهی و عمل مسئولانه: مطالعۀ پدیدارشناسی بر روی دانشجویان ایرانی رویش روان شناسی 1401; 11 (6) :258-243
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3287-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه شهید بهشتی ، shahriarshahidi@hotmail.com
چکیده: (894 مشاهده)
احساس معنا در زندگی تجربهای است که ره یافتن به آن برای انسان پر تشویش جامعۀ امروزی، امری خواستنی و مطلوب قلمداد میشود. این امر بهسبب تأثیری که برخورداری از معنا بر رضایتمندی و شادکامی افراد دارد قابل توجه پژوهشگران حوزۀ سلامت روان قرار گرفته است. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی پدیدارشناسانۀ روشها و سبکهایی در زندگی افراد که منجر به تجربۀ معنا میشود صورت گرفته است. مطالعۀ حاضر پژوهشی از نوع کیفی به روش تحلیل درونمایهای است که با بهرهگیری از مصاحبۀ نیمهساختاریافته در 5 گروه متمرکز و با مجموع تعداد 33 نفر، به بررسی تجربۀ دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی و سنی مختلف از احساس معنا و روشهای دستیابی به آنها پرداخته است. راهبرد شش مرحلهای براون و کلارک (2006) برای استخراج درونمایهها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این مطالعه در قالب یک درونمایۀ سایبانی «رهتوشه معنا»، دو درونمایۀ «ذهنآگاهی» و «عمل مسئولانه» و سه درونمایۀ فرعی «نگرش عاملیت»، «اقدام» و «استمرار» طبقهبندی و گزارش شده است. نتایج این مطالعه در راستای کمک به دسترسپذیر کردن تجربۀ معنا چه در قالب آموزش و چه درمان قابل استناد برای متخصّصین خواهد بود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/8/3 | پذیرش: 1400/9/21 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10