 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Firouzkouhi Moghaddam B,  Sanago Moharer G,  Shirazi M. 
(2022).  Investigating the effect of acceptance and commitment training on burnout and job motivation of Social Security employees.  Rooyesh. 11(4),  121-132. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3488-fa.html   
                    
                    فیروزکوهی مقدم بیتا،  ثناگوی محرر غلامرضا،  شیرازی محمود.
(1401).  بررسی تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش شغلی کارکنان سازمان تامین اجتماعی  رویش روان شناسی 11 (4) :132-121URL: http://frooyesh.ir/article-1-3488-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. 
 2- استادیار، گروه روانشناسی،واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. ، r.sanagoo@iauzah.ac.ir
 3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، گروه روان شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان، زاهدان، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1641 مشاهده)
                    
                    
                    مسائل شغلی از موضوعهای مهم و بنیادین امروزه جوامـع هسـتند. گسـترش شهرنشـینی، توسعه صـنعت، جهـانی شـدن، رقابت اقتصادی و عواملی مانند آنها شـغل را به یک مسأله اساسی در زندگی انسان امروزی تبدیل کرده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه کارکنان مرد و زن شاغل در سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران در سال 1400- 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت نمونهگیری تصادفی خوشه ای 60 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 30 شرکتکننده) قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و همکاران (MBI) (1981) و انگیزش شغلی هاکمن الدهام (MPS) (1975) بود. مداخله آموزش پذیرش و تعهد طی 9 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یکبار انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای پژوهش، به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش تحصیلی موثر است (05/0>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش فرسودگی و افزایش انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی موثر است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1400/10/12 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10