مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 5 - ( تابستان1397، مردادماه، شماره5، شماره پیاپی26 1397 )                   سال 7 شماره 5 صفحات 74-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

delfan beiranvand A, rashid K, Yaghobi A. An investigation into the effect of prior learning experienes on later learning. Rooyesh 2018; 7 (5) :55-74
URL: http://frooyesh.ir/article-1-385-fa.html
دلفان بیرانوند آرزو، رشید خسرو، یعقوبی ابوالقاسم. بررسی تاثیر تجربه‌های پیشین یادگیری بر یادگیری‌های بعدی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (5) :55-74

URL: http://frooyesh.ir/article-1-385-fa.html


1- دانشگاه بوعلی سینا ، arezou.delfan14@gmail.com
2- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (3161 مشاهده)

هدف: در این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تجربه­های پیشین یادگیری بر یادگیری­های بعدی( نقش تجربه­های قبلی در انتقال یادگیری) ، به مقایسه سرعت یادگیری ماز در موش‌های با و بدون تجربه یادگیری ماز پرداخته شد.

روش: طرح پژوهشی مورد استفاده از نوع آزمایشی (طرح پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه شامل کلیه موش­های صحرایی با حجم نمونه 14 بودند که در دوگروه 7 تایی آزمایش و گواه  مورد بررسی قرارگرفتند. آزمایش در دو مرحله اجرا شد، در مرحله اول، موش های گروه آزمایش در مازهای شماره 1 تا 8 به کسب تجربه یادگیری پرداختند درحالی که گروه گواه  این 8 ماز  را تجربه نکردند. در مرحله دوم، هر دو  گروه آزمایش و گواه در مازهای شماره 9 تا 12 به کسب تجربه یادگیری پرداختند. سپس سرعت یادگیری(کاهش یافتن تعداد خطاها  برای رسیدن به هدف)  هر دو گروه آزمایش و گواه در ماز های  شماره 9 تا 12مقایسه شدند.

یافته­ها: نتایج نشان داد که، موش­های دارای تجربه یادگیری، سرعت یادگیری بالاتری از موش‌های بدون تجربه دارند و با افزایش تعداد تجربه­های ماز، مازهای جدید با تعداد خطاهای کم­تری آموخته می­شوند.

نتیجه­گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که داشتن تجربه­های پیشین(قبلی)  با یک موقعیت یا یک محرک، عملکرد و انتقال یادگیری را در موقعیت­های جدید تحت تأثیر  قرار می­دهند. به نحوی که   سرعت یادگیری و  انتقال یادگیری در موقعیت­های جدید تسهیل می­یابد.

متن کامل [PDF 844 kb]   (47 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/5/5 | ویرایش نهایی: 1397/5/10 | پذیرش: 1395/5/12 | انتشار الکترونیک: 1397/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb