Rezaeisharif A, Nazinejad K. (2024). The mediating role of academic procrastination in relationship between internalized shame and fear of negative evaluation with tendency to cheat at school in secondary school students.
Rooyesh.
13(6), 31-40.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5003-fa.html
رضایی شریف علی، نازی نژاد کوثر. نقش واسطهای اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین احساس شرم درونی شده و ترس از ارزیابی منفی با گرایش به تقلب آموزشگاهی در دانشآموزان مقطع متوسطه رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :40-31
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5003-fa.html
1- استاد، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- دانشجوی دکتری،گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، kousarnazinejad@gmail.com
چکیده: (755 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین احساس شرم درونی شده و ترس از ارزیابی منفی با گرایش به تقلب آموزشگاهی در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شدهاست. روش پژوهشی حاضر توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پایههای هشتم تا دوازدهم مقطع متوسطه شهر بیرجند در سالتحصیلی 1402-1401 تشکیل میدادند. حجم نمونه 200 نفر درنظر گرفته شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای گردآوری شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای گرایش به تقلب آموزشگاهی (TCS، فراست و همکاران، 1392)، اهمالکاری تحصیلیPASS)، سولومون و راث بلوم، 1984)، احساس شرم درونی شده ISS)، کوک، ۱۹93) و ترس از ارزیابی منفیBFNES) لری، 1983) بود. نتایج نشانداد بین اهمالکاری تحصیلی و گرایش به تقلب آموزشگاهی با ضریب تاثیر 31/0 (05/0> p) و مولفه احساس شرم درونی شده و اهمالکاری تحصیلی با ضریب تاثیر 57/0 (01/0> p) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مولفه احساس شرم درونی شده بر گرایش به تقلب آموزشگاهی با ضریب تاثیر 18/0 (05/0> p) بصورت مثبت تاثیر غیر مستقیم دارد. نتایج نشان داد که اهمالکاری تحصیلی به تنهایی و همچنین با میانجیگری شرم درونی شده می تواند تبیینگر گرایش به تقلب آموزشگاهی باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1403/4/14 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10