مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 6 - ( شهریور 1403/ پیاپی 99 1403 )                   سال 13 شماره 6 صفحات 40-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeisharif A, Nazinejad K. (2024). The mediating role of academic procrastination in relationship between internalized shame and fear of negative evaluation with tendency to cheat at school in secondary school students. Rooyesh. 13(6), 31-40.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5003-fa.html
رضایی شریف علی، نازی نژاد کوثر. نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی در رابطه بین احساس شرم درونی شده و ترس از ارزیابی منفی با گرایش به تقلب آموزشگاهی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :40-31

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5003-fa.html


1- استاد، گروه مشاوره، دانشکدۀ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- دانشجوی دکتری،گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، kousarnazinejad@gmail.com
چکیده:   (755 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اهمال‌کاری تحصیلی در رابطه بین احساس شرم درونی شده و ترس از ارزیابی منفی با گرایش به تقلب آموزشگاهی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام شده­است. روش پژوهشی حاضر توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پایه­های هشتم تا دوازدهم مقطع متوسطه شهر بیرجند در سال­تحصیلی 1402-1401 تشکیل می­دادند.­­­ حجم نمونه 200 نفر درنظر گرفته شد که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای گردآوری شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­های گرایش به تقلب آموزشگاهی (TCS، فراست و همکاران، 1392)، اهمال‌کاری تحصیلیPASS)،  سولومون و راث بلوم، 1984)، احساس شرم درونی شده ISS)، کوک، ۱۹93) و ترس از ارزیابی منفیBFNES) لری، 1983) بود. نتایج نشان­داد بین اهمال‌کاری تحصیلی و گرایش به تقلب آموزشگاهی با ضریب تاثیر 31/0 (05/0>  p) و مولفه احساس شرم درونی شده و اهمال‌کاری تحصیلی با ضریب تاثیر 57/0 (01/0>  p) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مولفه احساس شرم درونی شده بر گرایش به تقلب آموزشگاهی با ضریب تاثیر 18/0 (05/0>  p) بصورت مثبت تاثیر غیر مستقیم دارد. نتایج نشان داد که اهمال­کاری تحصیلی به تنهایی و همچنین با میانجی­گری شرم درونی شده می تواند تبیین­گر گرایش به تقلب آموزشگاهی باشد.
متن کامل [PDF 589 kb]   (381 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1403/4/14 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb