Rahimi A. (2024). The effectiveness of cognitive behavioral therapy based on parent training on cognitive errors and hot and cold executive actions of students with disruptive mood disorder.
Rooyesh.
13(6), 221-230.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5120-fa.html
رحیمی اعظم. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر خطاهای شناختی و کنشهای اجرایی سرد و گرم دانشآموزان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :230-221
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5120-fa.html
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی مرند، ایران. ، azamrahimi858@gmail.com
چکیده: (443 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر خطاهای شناختی و کنشهای اجرایی سرد و گرم دانشآموزان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تبریز در سال 1402بودند که از این جامعه بر مبنای ملاکهای ورود و خروج، به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه آزمایش و گواه هر گروه 15 نفر به صورت تصادفی جایگرین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خطاهای شناختی (CEQ، گویین و همکاران، 2011) و کنشهای اجرایی (EFDQ، جوجیا و همکاران، 2020) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین خطاهای شناختی و کنشهای اجرایی سرد و گرم پسآزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (01/0>P) وجود داشت. در واقع درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین باعث بهبود کنشهای اجرایی سرد و گرم و کاهش خطاهای شناختی میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/11/11 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10