مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 6 - ( شهریور 1403/ پیاپی 99 1403 )                   سال 13 شماره 6 صفحات 230-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi A. (2024). The effectiveness of cognitive behavioral therapy based on parent training on cognitive errors and hot and cold executive actions of students with disruptive mood disorder. Rooyesh. 13(6), 221-230.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5120-fa.html
رحیمی اعظم. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر خطاهای شناختی و کنش‌های اجرایی سرد و گرم دانش‌آموزان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلال‌گر رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :230-221

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5120-fa.html


کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی مرند، ایران. ، azamrahimi858@gmail.com
چکیده:   (443 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر خطاهای شناختی و کنش­های اجرایی سرد و گرم دانش­آموزان دارای اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تبریز در سال 1402بودند که از این جامعه بر مبنای ملاک­های ورود و خروج، به روش نمونه­گیری هدفمند،  تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه آزمایش و گواه هر گروه 15 نفر به صورت تصادفی جایگرین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه خطاهای شناختی (CEQ، گویین و همکاران، 2011) و کنش­های اجرایی (EFDQ، جوجیا و همکاران، 2020) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین خطاهای شناختی و کنش­های اجرایی سرد و گرم پس­آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (01/0>P) وجود داشت. در واقع درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین باعث بهبود کنش­های اجرایی سرد و گرم و کاهش خطاهای شناختی می­شود.
متن کامل [PDF 492 kb]   (310 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/11/11 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb