Ethics code: IR.ATU.REC.1401.072
Karimzandi M, Asadzadeh H, Sadipour E, Dortaj F. (2024). The mediating role of cognitive control and goal orientation in the relationship between spiritual intelligence and conscientiousness with flow.
Rooyesh.
13(5), 1-12.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5135-fa.html
کریم زندی محسن، اسدزاده حسن، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز. نقش میانجی کنترل شناختی و جهتگیری هدف در رابطه بین هوش معنوی و وجدانی بودن با تجربه غرقگی رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :12-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5135-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Asadzadeh@atu.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده: (473 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی کنترل شناختی و جهتگیری هدف در رابطه بین هوش معنوی و وجدانی بودن باتجربه غرقگی بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گیلان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. تعداد 450 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تجربه غرقگی (1996)، کنترل شناختی (CCFQ، 2018)، هدف پیشرفت (AGQ، 1999)، هوش معنوی (1395)، و خرده مقیاس وجدانی بودن از پرسشنامه پنج عاملی نئو (PI-R، 1992) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که هوش معنوی و وجدانی بودن اثر مستقیم بر غرقگی دارند (01/0P<). هوش معنوی و وجدانی بودن بهواسطه کنترل شناختی اثر غیرمستقیم بر غرقگی دارند (01/0P<). هوش معنوی و وجدانی بودن بهواسطه جهتگیری هدف اثر غیرمستقیم بر غرقگی ندارند (05/0P>). نتایج نشان داد که کنترل شناختی باتوجهبه نقش هوش معنوی و وجدانی بودن میتواند تبیینکننده غرقگی باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/11/15 | پذیرش: 1403/3/7 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10