 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Alizadeh M,  Pirkhaefi A,  Haghighat S. 
(2024).  Predicting risky sexual behaviors of female high school students based on executive functions and emotion regulation.  Rooyesh. 13(4),  175-182. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5228-fa.html   
                    
                    علیزاده محبوبه،  پیرخائفی علیرضا،  حقیقت سارا.
(1403).  پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی دانشآموزان دختر متوسطه بر اساس کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان  رویش روان شناسی 13 (4) :182-175URL: http://frooyesh.ir/article-1-5228-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. 
 2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Apirkhaefi@gmail.com
 3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1167 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی دانشآموزان دختر متوسطه بر اساس کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و غیرتصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه رفتارهای پرخطر جنسی زارعی و همکاران (1389، RSBQ)، فهرست رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی جیویا و همکاران (2000، BRIEF) و پرسشنامه تنظیم شناختی گارنفسکی و کرایج (2006،CERQ ) جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان قادر به پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی بودهاند (05/0>p) و در مجموع 49 درصد از واریانس رفتارهای پرخطر جنسی را تبیین میکنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان نقش معنیداری در پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی دارند و لزوم توجه به این عوامل برای کاهش رفتارهای پرخطر جنسی در دانشآموزان ضروری به نظر میرسد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1402/12/23 | پذیرش: 1403/1/26 | انتشار الکترونیک: 1403/4/10