khazaei F, Saeidi Z, khazaei O, Amin Yazdi S A. (2019). The Comparison of Special learning disorder in Students with Attention-deficit hyperactivity Disorder and Normal Students..
Rooyesh.
8(1), 39-48.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-689-fa.html
خزائی فاطمه، سعیدی زهرا، خزائی ام النبی، امین یزدی سید امیر. مقایسه نارساییهای ویژه در یادگیری دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار رویش روان شناسی 1398; 8 (1) :48-39
URL: http://frooyesh.ir/article-1-689-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام. ، F.khazai1215@gmail.com
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
3- کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علوم پزشکی، زاهدان، ایران.
4- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
چکیده: (2762 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نارساییهای ویژه در یادگیری دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار انجام شد. روش تحقیق پژوهش با توجه به ماهیت آن توصیفی- مقایسهای میباشد. نمونه پژوهش متشکل از دو گروه (50 نفری) دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه و بهنجار بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین کودکان 12-9 ساله شهر مشهد انتخاب شدند. ابزار سنجش پژوهش شامل پرسشنامه "مشکلات یادگیری (CLDQ)" بود. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده گردید. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات 5عامل اصلی مشکلات یادگیری (خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکردهای فضایی) در بین دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد (p< 0/05) و افراد گروه بهنجار در مؤلفههای خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی و عملکردهای فضایی، عملکرد بهتری نسبت به گروه دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی برخوردارند. این یافتهها حاکی از این است که توجه به اختلال نقص توجه /بیش فعالی میتواند عامل مؤثری در کار با دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری باشند.
نوع مقاله:
كاربردي |
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1396/6/15 | انتشار الکترونیک: 1398/1/22