1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، shabestari716@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده: (2521 مشاهده)
روانشناسی مثبت، عبارت است از مطالعه علمی عملکرد بهینه انسان. تمرکز روانشناسی مثبت بر این است که زندگی انسان چگونه شکوفا میشود و به پتانسیلهایش میرسد. نیرومندی منش از مفاهیم اصلی رویکرد علمی روانشناسی مثبتگراست. هدف این پژوهش مقایسه نیرومندی منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکدههای مختلف و رشتههای مختلف تحصیلی با روش خوشهای طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه ارزشهای فعال در عمل (فرم کوتاه) استفاده شد. روش تحقیق مطالعه حاضر علّی- مقایسهای است و برای تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. پس از برقراری مفروضههای آزمون، نتایج تحقیق نشان داد که نیرومندیهای منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بهطور معناداری متفاوت است. بر این اساس، دانشجویان به تفکیک پایه و رشته تحصیلی در زیرمولفهها نمرات متفاوتی کسب کردند. بهمنظور بررسی میزان تفاوت میانگین گروهها از لحاظ مولفههای نیرومندیهای منش از آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. بر این اساس، بین دانشجویان رشتههای علوم انسانی، فنی- مهندسی، علوم پایه و کشاورزی از لحاظ مولفههای نیرومندیهای منش، بجز مولفههای رهبری، بخشش، فروتنی و شوخطبعی، بین سایر مولفهها تفاوتهای معناداری وجود دارد، با توجه به نتایج بهدست آمده بهنظر میرسد ماهیت رشته تحصیلی در نیرومندیهای منش دانشجویان نقش داشته باشد، و همانگونه که صفات مثبت شخصیتی در انتخاب رشته تحصیلی نقش دارند، تحت تاثیر رشته تحصیلی نیز قرار میگیرند، لذا مطابق رشته تحصیلی دانشجویان استفاده از برنامههای ارتقاء نیرومندیهای منش برای آنان توصیه میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1396/5/9 | پذیرش: 1396/6/6 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25