Kazemi N, Arjmandnia A A, Moradi R, Mohammadi S, Sadeghi fard M. (2020). The effectiveness of self compassion training program on psychological well-being and rumination of the Mothers of Children with Special Learning Disabilities.
Rooyesh.
9(1), 27-36.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1480-fa.html
کاظمی نواب، ارجمندنیا علی اکبر، مرادی ریحانه، محمدی سید تقی، صادقی فرد مریم. اثر بخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روان شناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص رویش روان شناسی 1399; 9 (1) :36-27
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1480-fa.html
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران ، navab_us@yahoo.com
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
4- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
5- ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد همدان
چکیده: (2669 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روانشناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. 30 نفر از مادران دارای دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گشتند. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و نشخوار فکری بهعنوان پیشآزمون اجرا شد. سپس مادران 8 جلسه در برنامه آموزش خود شفقتی شرکت کردند. مجدداً همان پرسشنامهها بهصورت پسآزمون برای همه افراد به اجرا در آمد. مقادیر پیشآزمون و پسآزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشاندهنده افزایش معنادار نمرات بهزیستی روانشناختی و کاهش معنادار نمرات نشخوار فکری در مادران بود. این یافتهها اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روانشناختی و کاهش نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را مورد تأیید قرار میدهد
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/11/4 | پذیرش: 1398/2/15 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10