Dibazar M, Panahali A. Comparison of the effectiveness training of multisensory Fernald and Everton method on improving dyslexia in dyslexic students in elementary school. Rooyesh 2020; 9 (8) :101-110
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2063-fa.html
دیبازر مریم، پناه علی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش روش چندحسی فرنالد و روش اورتون بر بهبود نارساخوانی دانش-آموزان نارساخوان دختر مقطع ابتدایی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (8) :101-110
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2063-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، Panahali@iaut.ac.ir
چکیده: (1944 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روش فرنالد و اورتون بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان نارساخوان دختر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1397 بودند که از این جامعه تعداد 45 دانشآموز نارساخوان دختر مقطع ابتدایی از مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 4 شهر تبریز به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی روش فرنالد و روش اورتون (هر گروه 15 نفر) و 15 نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند. به طوری که برای گروه آزمایش اول آموزش به شیوه فرنالد در 8 جلسه 30 دقیقهای و گروه آزمایش دوم آموزش به شیوه اورتون در 8 جلسه 30 دقیقهای ارائه شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از آزمون نارساخوانی (نما) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو روش آموزشی فرنالد و اورتون بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر دارد و باعث کاهش میزان نارساخوانی در دانشآموزان میشود. همچنین نتایج نشان داد که آموزش به شیوه فرنالد تأثیر بیشتری نسبت به اورتون بر بهبود نارساخوانی دارد. بنابراین توجه به روش درمانی فرنالد و اورتون بر بهبود نارساخوانی پیشنهاد میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/2/8 | ویرایش نهایی: 1399/8/25 | پذیرش: 1399/2/29 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10