haghani M, Heydari Lakeh Z. (2022). The role of teachers in students' academic adjustment during the coronavirus outbreak: A qualitative study.
Rooyesh.
10(10), 109-118.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2992-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Zahraheidarilakh1996@gmail.com
چکیده: (1170 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی نقش معلمان در سازگاری تحصیلی دانشآموزان در دوره شیوع ویروس کرونا، به انجام رسید. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناختی توصیفی انجامشد. مشارکت کنندگان این پژوهش، 11 نفر از دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی (پایه پنجم) منطقه 18 شهر تهران در سه ماه پاییز 1399 بودند. شرکتکنندگان براساس معیارهای ورود با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و نمونهگیری تا حد اشباع اطلاعات، ادامه یافت. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای تحلیل دادهها از روش کُلایزی استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها، منجر به استخراج سه مضمون اصلی شد که شامل مضامین زیر بودند: حمایت آموزشی، حمایت رفتاری و حمایت روانی. نتایج این پژوهش، حاکی از اهمیت نقش معلم در سازگاری تحصیلی دانش آموزان در دوران بیماریهای همهگیر از جمله کووید-19 است؛ معلمان و سایر کادر آموزشی می توانند از یافتههای این پژوهش برای اعمال روشهایی برای سازگاری بهتر دانش آموزان بهره گیری نمایند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1400/6/4 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10