مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 4 - ( تیر 1401/ پیاپی 73 1401 )                   سال 11 شماره 4 صفحات 216-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MamSharifi P, Shabanian Aval Khansari S, Najafi K, Farokhi S, Aminpour M. The mediating role of problem solving strategies in the relationship between metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation strategies with resilience in the Covid-19 era. Rooyesh 2022; 11 (4) :205-216
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3727-fa.html
مام شریفی پیمان، شعبانیان اول خانسری سارا، نجفی کیمیا، فرخی ساجده، امین پور محمد. نقش واسطه ای راهبردهای حل مسئله در رابطۀ بین باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با تاب آوری در دوران کووید-19. رویش روان شناسی. 1401; 11 (4) :205-216

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3727-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­ شناسی، گروه روان ­شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روان­ شناسی عمومی، گروه روان­ شناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار، رشت، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
5- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران. ، roshazhina@gmail.com
چکیده:   (1172 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه­ای راهبردهای حل مسئله در رابطۀ بین باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با تاب­آوری در دوران کووید-19 انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه­های علامه طباطبائی و خوارزمی در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آن­ها به صورت آنلاین و در دسترس 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تاب­آوری (CD-RISC، کانر و دیویدسون، 2003)، پرسشنامۀ راهبردهای حل مسئله (PSSQ، کاسیدی و لانگ، 1996)، پرسشنامۀ باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و کرایج، 2006) بودند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که باورهای فراشناختی به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده توانست تاب­آوری را پیش­بینی کند (۰01/۰p‹). همچنین راهبرد تنظیم شناختی هیجانی سازش یافته هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده، تاب­آوری را پیش­بینی کرد (۰01/۰p‹). از یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که راهبرد حل مسئله سازنده نقش کلیدی در تاب­آوری دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه­های ارتقای تاب­آوری ضروری است.
متن کامل [PDF 572 kb]   (613 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1401/1/12 | ویرایش نهایی: 1401/5/5 | پذیرش: 1401/2/6 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb