Kalantar J, Ghadampour E, Mirdrikvandi F.
(2025). The relationship between teachers professional development based on teachers job motivation and mediated quality of work life high school teachers in Ahvaz. Rooyesh. 14(6), 53-62.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3835-fa.html
کلانتر جهانگیر، قدم پور عزت اله، میردریکوندی فضل اله.
(1404). رابطه توسعه حرفهای معلمان بر اساس انگیزش شغلی معلمان با میانجیگری کیفیت زندگی کاری در معلمان متوسطه شهر اهواز رویش روان شناسی 14 (6) :62-53URL: http://frooyesh.ir/article-1-3835-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. ، ghadampour.e@lu.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
چکیده: (16 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر رابطه توسعه حرفهای معلمان بر اساس انگیزش شغلی معلمان با میانجیگری کیفیت زندگی کاری در معلمان متوسطه شهر اهواز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مرد مقطع متوسطه (دوره دوم) شهر اهواز بود که در سال 1401-1400 به تعداد 2600 نفر بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 480 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه توسعه حرفهای (SPD) شاهپسند (1387)، مقیاس انگیزش شغلی (MPS) هاکمن و اولرهام (1980) و مقیاس کیفیت زندگی کاری (QWL) والتون (1973) گردآوری گردید. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش شغلی اثر مستقیم بر توسعه حرفهای دارد (001/0>p). همچنین کیفیت زندگی کاری معلم به طور غیرمستقیم و از طریق انگیزش شغلی اثر معناداری بر توسعه حرفهای معلمان دارد (05/0>p) و در نهایت، نتایج نشان داد که مدل پژوهش، از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج نشان میدهد که کیفیت زندگی کاری میتواند رابطه بین توسعه حرفهای معلمان و انگیزش شغلی را میانجیگری کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/2/16 | پذیرش: 1401/8/30 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6