مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalantar J, Ghadampour E, Mirdrikvandi F. (2025). The relationship between teachers professional development based on teachers job motivation and mediated quality of work life high school teachers in Ahvaz. Rooyesh. 14(6), 53-62.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3835-fa.html
کلانتر جهانگیر، قدم پور عزت اله، میردریکوندی فضل اله.(1404). رابطه توسعه حرفه‌ای معلمان بر اساس انگیزش شغلی معلمان با میانجی‌گری کیفیت زندگی کاری در معلمان متوسطه شهر اهواز رویش روان شناسی 14 (6) :62-53

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3835-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، ghadampour.e@lu.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
چکیده:   (16 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر رابطه توسعه­ حرفه­ای معلمان بر اساس انگیزش شغلی معلمان با میانجی­گری کیفیت زندگی کاری در معلمان متوسطه شهر اهواز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مرد مقطع متوسطه (دوره دوم) شهر اهواز بود که در سال 1401-1400 به تعداد 2600 نفر بود که به صورت تصادفی خوشه­ای تعداد 480 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده­های پژوهش به کمک پرسشنامه توسعه­ حرفه­ای (SPD) شاه­پسند (1387)، مقیاس انگیزش شغلی (MPS) هاکمن و اولرهام (1980) و مقیاس کیفیت زندگی کاری (QWL) والتون (1973) گردآوری گردید. نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش شغلی اثر مستقیم بر توسعه حرفه­ای دارد (001/0>p). همچنین کیفیت زندگی کاری معلم به طور غیرمستقیم و از طریق انگیزش شغلی اثر معناداری بر توسعه حرفه­ای معلمان دارد (05/0>p) و در نهایت، نتایج نشان داد که مدل پژوهش، از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج نشان می­دهد که کیفیت زندگی کاری می­تواند رابطه بین توسعه حرفه­ای معلمان و انگیزش شغلی را میانجی­گری کند.
متن کامل [PDF 584 kb]   (9 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/2/16 | پذیرش: 1401/8/30 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb