Biparvy L, Niknam M. (2023). The relationship between Helicopter Parenting and Students' Academic Vitality: The mediating role of Perfectionism.
Rooyesh.
12(6), 69-78.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4562-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ، گروه مشاوره خانواده ، دانشگاه غیر انتفاعی رفاه، تهران، ایران.
2- استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. ، m.niknam@khatam.ac.ir
چکیده: (1122 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین والدگری هلیکوپتری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان: نقش میانجی کمالگرایی بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامشهر در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت هدفمند 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (AB، دهقانی زاده و حسین چاری، 1391 )، پرسشنامه کمالگرائی فراست و همکاران(FMP، فراست و همکاران، 1990)، پرسش نامه والدگری هلیکوپتری لیموین و باچاتان (HP، لیموین و باچاتان، 2011) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد بین کمالگرایی و والدگری هلیکوپتری با سرزندگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/0>P). همچنین نتایج نشان داد والدگری هلیکوپتری با میانجیگری کمالگرایی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان اثر غیر مستقیم منفی و معناداری دارد (001/0>P). براساس نتایج، مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. با توجه به تاثیر والدگری هلیکوپتری و کمالگرایی در سرزندگی تحصیلی دانشجویان، تمرکز بر این دو متغیر و افزایش آگاهی والدین از تاثیر این متغیرها بر فرزندان از طریق برگزاری دورهها و کارگاههایی برای آنها پیشنهاد میگردد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1402/2/3 | پذیرش: 1402/3/20 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10