Mirabdolazimi S E, Madhi M. (2024). Predicting perceived stress based on early maladaptive schemas and spiritual intelligence in fatherless female students.
Rooyesh.
13(3), 141-150.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4949-fa.html
میرعبدالعظیمی سیده انسیه، مدحی محمد. پیشبینی استرس ادراک شده براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوشمعنوی در دانش آموزان دختر فاقد پدر رویش روان شناسی 1403; 13 (3) :150-141
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4949-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، mohamad_madhi@yahoo.com
چکیده: (367 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی استرس ادراک شده بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دانشآموزان دختر فاقد پدر انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم فاقد پدر شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به تعداد ۱۵۰۰ نفر بود. برای جمعآوری دادهها از نمونه در دسترس استفاده شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۰۵ نفر برآورد شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن و همکاران (PSS، ۱۹۸۳)، هوش معنوی کینگ (SISRI، ۲۰۰۸) و طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (YSQ-SF، ۱۹۹۸) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره همزمان تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد استرس ادراکشده براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دانشآموزان دختر فاقد پدر قابل پیشبینی است (۰۵/۰>p). نتیجهگیری میشود استرس ادراک شده بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دانشآموزان دختر فاقد پدر قابل پیشبینی است و 6/14 درصد از واریانس استرس ادراک شده را تبیین میکنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/8/17 | پذیرش: 1402/10/11 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10