مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 3 - ( خرداد 1403/ پیاپی 96 1403 )                   سال 13 شماره 3 صفحات 150-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirabdolazimi S E, Madhi M. (2024). Predicting perceived stress based on early maladaptive schemas and spiritual intelligence in fatherless female students. Rooyesh. 13(3), 141-150.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4949-fa.html
میرعبدالعظیمی سیده انسیه، مدحی محمد. پیش‌بینی استرس ادراک شده براساس طرحواره‌های ناسازگار اولیه و هوش‌معنوی در دانش آموزان دختر فاقد پدر رویش روان شناسی 1403; 13 (3) :150-141

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4949-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، mohamad_madhi@yahoo.com
چکیده:   (367 مشاهده)
پژوهش حاضر با­­­ هدف پیش­­‌بینی استرس ادراک شده بر اساس طرحواره­های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دانش‌آموزان دختر فاقد پدر انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم فاقد پدر شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به تعداد ۱۵۰۰ نفر بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از نمونه در دسترس استفاده شد و حجم نمونه بر­ اساس فرمول کوکران ۳۰۵ نفر برآورد شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران (PSS، ۱۹۸۳)، هوش معنوی کینگ (SISRI، ۲۰۰۸) و طرحواره­های ناسازگار اولیه یانگ (YSQ-SF، ۱۹۹۸) جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره هم‌زمان تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد استرس ادراک‌شده براساس طرحواره­های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دانش‌آموزان دختر فاقد پدر قابل پیش­‌بینی است (۰۵/۰>p). نتیجه‌گیری می‌شود استرس ادراک شده بر اساس طرحواره­های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دانش‌آموزان دختر فاقد پدر قابل پیش­بینی است و 6/14 درصد از واریانس استرس ادراک شده را تبیین می­کنند.
متن کامل [PDF 602 kb]   (252 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/8/17 | پذیرش: 1402/10/11 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb