Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1401.113
Nazari H, Sharifi T, Ghazanfari A. (2024). The effectiveness of Thinking cycle training on the Adaptability and Processing speed Elementaey School sixth Grade Boy students.
Rooyesh.
13(3), 171-180.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5238-fa.html
نظری حسین، شریفی طیبه، غضنفری احمد. اثربخشی آموزش چرخه تفکر بر سازش یافتگی و سرعت پردازش دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی رویش روان شناسی 1403; 13 (3) :180-171
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5238-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده: (643 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش چرخه تفکر بر سازش یافتگی و سرعت پردازش دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر شهرکرد بود. پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سه ماهه انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایه ششم شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2439 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 40 نفر از آنها انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه سازش یافتگی (AISS، سینها و سینک، ۱۹۹۳) و آزمون رایانهای استروپ (SCWT، استروپ، 1935) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (طرح آمیخته) تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد بین میانگین پیشآزمون و پسآزمون سازش یافتگی و سرعت پردازش در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P>)؛ علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تأثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (05/0P>). اندازه اثر نیز نشان از تاثیر 7/41 درصدی آموزش چرخه تفکر بر سازش یافتگی و همچنین تاثیر 5/20 درصدی، 5/13 درصدی و 23 درصدی به ترتیب در شاخصهای زمان واکنش، خطای پردازش اطلاعات و دقت پردازش اطلاعات بود. از یافتههای فوق نتیجه گیری میشود که استفاده از آموزش چرخه تفکر برای بهبود سازش یافتگی و سرعت پردازش کابردی به نظر میرسد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/12/27 | پذیرش: 1403/1/18 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10