Rezagholiyan M, Nemati F, Hashemi T. (2024). Structural Relationships of Emotion Regulation Style and Self-Compassion with Students Subjective Well-Being: The Mediating Role of Quality of Life.
Rooyesh.
13(10), 11-20.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5536-fa.html
رضاقلیان ملیکا، نعمتی فاطمه، هاشمی تورج. روابط ساختاری سبک تنظیم هیجان و شفقت به خود با بهزیستی ذهنی دانشجویان: نقش میانجی کیفیت زندگی رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :20-11
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5536-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، f.nemati84@gmail.com
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (406 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین روابط ساختاری سبک تنظیم هیجان و شفقت به خود با بهزیستی ذهنی دانشجویان با توجه به نقش میانجی کیفیت زندگی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 (٢٤٠٠٠ نفر) و نمونه آماری شامل 378 نفر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای بهزیستی ذهنی (SWBQ، کییز و ماگیارمو، 2003)، شفقت به خود (SCS، نف و همکاران، 2003)، سبکهای تنظیم هیجان (ERQ، گراس و جان، 2003) و فرم کوتاه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF، گروه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، 1993) و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. تحلیل دادهها نشان داد تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد)، شفقت به خود و کیفیت زندگی بصورت مثبت و تنظیم هیجان (سرکوبی) بصورت منفی بر بهزیستی ذهنی اثر مستقیم دارند (0.01P<). همچنین تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد) و شفقت به خود بصورت مثبت و تنظیم هیجان (سرکوبی) بصورت منفی، بر بهزیستی ذهنی بهواسطه کیفیت زندگی اثر غیرمستقیم دارند (0.01P<). مبتنی بر این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سبک تنظیم هیجان و شفقت به خود با میانجیگری کیفیت زندگی قادرند بهزیستی ذهنی دانشجویان را پیشبینی کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/7/17 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10