 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Rezagholiyan M,  Nemati F,  Hashemi T. 
(2024).  Structural Relationships of Emotion Regulation Style and Self-Compassion with Students Subjective Well-Being: The Mediating Role of Quality of Life.  Rooyesh. 13(10),  11-20. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5536-fa.html   
                    
                    رضاقلیان ملیکا،  نعمتی فاطمه،  هاشمی تورج.
(1403).  روابط ساختاری سبک تنظیم هیجان و شفقت به خود با بهزیستی ذهنی دانشجویان: نقش میانجی کیفیت زندگی  رویش روان شناسی 13 (10) :20-11URL: http://frooyesh.ir/article-1-5536-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. 
 2- دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، f.nemati84@gmail.com
 3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1066 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر تعیین روابط ساختاری سبک تنظیم هیجان و شفقت به خود با بهزیستی ذهنی دانشجویان با توجه به نقش میانجی کیفیت زندگی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 (٢٤٠٠٠ نفر) و نمونه آماری شامل 378 نفر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای بهزیستی ذهنی (SWBQ، کییز و ماگیارمو، 2003)، شفقت به خود (SCS، نف و همکاران، 2003)، سبکهای تنظیم هیجان (ERQ، گراس و جان، 2003) و فرم کوتاه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF، گروه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، 1993) و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. تحلیل دادهها نشان داد تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد)، شفقت به خود و کیفیت زندگی بصورت مثبت و تنظیم هیجان (سرکوبی) بصورت منفی بر بهزیستی ذهنی اثر مستقیم دارند (0.01P<). همچنین تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد) و شفقت به خود بصورت مثبت و تنظیم هیجان (سرکوبی) بصورت منفی، بر بهزیستی ذهنی بهواسطه کیفیت زندگی اثر غیرمستقیم دارند (0.01P<). مبتنی بر این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سبک تنظیم هیجان و شفقت به خود با میانجیگری کیفیت زندگی قادرند بهزیستی ذهنی دانشجویان را پیشبینی کند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/7/17 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10