Armaniyan Z, Mazaheri M A, Nassaji M. (2025). Mother's Educational Approach To Interaction With their Daughters (9-11) Years About Prayer And Hijab: A Qualitative Study.
Rooyesh.
14(1), 41-52.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5630-fa.html
آرمانیان زینب، مظاهری محمدعلی، نساجی مهدی. رویکرد تربیتی مادران در تعامل با دختران (9-11 ساله) در مورد نماز و حجاب: یک مطالعه کیفی رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :52-41
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5630-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استاد تمام گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، mazaheri45@gmail.com
3- پژوهشگر مرکز یادگیری علم و دین در دانشگاه کانتربری کریست چرچ، انگلستان.
چکیده: (235 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد مادران در تعامل با دختران 9 تا 11 سالهشان درباره نماز و حجاب صورت گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعۀ پژوهش را مادران دارای فرزند دختر 9 تا 11 ساله ساکن در تهران در سال 1401 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس نمونهگیری شد و پس از 17 مصاحبه، دادهها به اشباع رسید. ابزارهای این پژوهش شامل یک مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و دو سوال خودگزارشدهی دربارۀ میزان عمل به نماز و حجاب بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مضمون به روش براون و کلارک و در چارچوب قیاسی-استقرایی بود. با تحلیل محتوای مصاحبهها 19 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی بدست آمد و طبق آن مادران به سه دسته تقسیم شدند. یافتهها نشان داد 13 نفر از 17 مادر که خود را اهل انجام نماز و حجاب معرفی کردند، رویکرد تربیتی متفاوتی با قرآن در مورد نماز و حجاب داشتند و علیرغم اینکه رویکرد قرآن تقلیل ندادن اعمال دینی به رفتار ظاهری و انجام اعمال دینی از روی شناخت و آگاهی یا همان رویکرد غیرتقلیلگرایانه است، تأکید اکثر مادران بر روی رفتار و خروجی عینی نماز و حجاب و تقلیل آنها به رفتاری ظاهری و رویکردی تقلیلگرایانه بود. لذا به نظر میرسد لازم است مادران از روشهای تربیتی قرآن آگاهی پیدا کنند تا فرزندان خود را بر اساس آن تربیت کنند.
نوع مقاله:
کیفی |
موضوع مقاله:
روانشناسی دینی دریافت: 1403/6/12 | پذیرش: 1403/9/28 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2