Mosleh S Q, Farid A, Habibi Kaleybar R, Javad Mesrabadi J. (2025). The Feasibility of the moral neuroscience training package is based on Dweck's growth mindset on the social skills of adolescents with externalizing behavior problems.
Rooyesh.
13(11), 31-40.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5688-fa.html
مصلح سیدقاسم، فرید ابوالفضل، حبیبی کلیبر رامین، مصرآبادی جواد. امکانسنجی آموزش بسته عصبشناسی اخلاقی مبتنی بر ذهنیت رشد دوئک بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان دارای مشکلات رفتاری برونیسازی شده رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :40-31
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5688-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، Abolfazlfarid@gmail.com
3- استاد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (310 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر امکانسنجی آموزش بسته عصبشناسی اخلاقی مبتنی بر ذهنیت رشد دوئک بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان دارای مشکلات رفتاری برونیسازی شده بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 1403-1402 بود که بعد از انتخاب یک مدرسه بهصورت در دسترس و تکمیل فرم خود سنجی نوجوان (YSR، آخنباخ، 1991) و مقیاس ذهنیت رشد اخلاقی (MGM، هان و همکاران، 2020)، تعداد 30 دانشآموز که با نشانگان مشکلات رفتاری برونیسازی شده و ذهنیت ثابت اخلاقی طبقهبندیشده بودند بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش بسته عصبشناسی اخلاقی مبتنی بر رویکرد ذهنیت رشد دوئک قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مهارتهای اجتماعی (SSRS، گرشام و الیوت، 1990) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش عصبشناسی اخلاقی مبتنی بر ذهنیت رشد دوئک در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معناداری بر مؤلفههای خودکنترلی، همدلی و همکاری گروه آزمایش داشته است (05/0p<) اما در مؤلفه ابراز وجود بین دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0p>). براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزش عصبشناسی اخلاقی مبتنی بر ذهنیت رشد دوئک میتواند بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان نوجوان دارای مشکلات رفتاری برونیسازی شده مؤثر باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/7/3 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10