Ethics code: IR.KHU.REC.1402.077
Khajavi Z, Abdollahi M, Ramezani V.
(2025). The prediction of psychosomatic complaints in adolescents based on helicopter parenting style and feelings of shame and guilt. Rooyesh. 14(8), 41-48.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5743-fa.html
خجوی زهرا، عبداللهی محمدحسین، رمضانی ولی الله.
(1404). پیشبینی شکایات روانتنی نوجوانان بر اساس سبک والدگری هلیکوپتری و احساس شرم و گناه رویش روان شناسی 14 (8) :48-41URL: http://frooyesh.ir/article-1-5743-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، واحد کرج، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، واحد کرج، ایران. ، abdollahimh@khu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، واحد کرج، ایران.
چکیده: (5 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی شکایات روانتنی نوجوانان بر اساس سبک والدگری هلکیوپتری و احساس شرم و گناه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان و آران و بیدگل در سال 1403-1402 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 175 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامۀ شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا (2004، PCQ)، مقیاس شرم و گناه کوهن و همکاران (2011، GASP) و مقیاس والدگری هلیکوپتری لیموین و بوچانان (2011، HPS) بود. روش تحلیل این پژوهش، همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بود. یافتهها نشان داد که سبک والدگری هلیکوپتری و احساس شرم و گناه با شکایات روانتنی در سطح 001/0 رابطه معناداری دارند ؛ هم چنین ضرایب رگرسیون استاندارد سبکهای والدگری هلیکوپتری و احساس گناه به ترتیب برابر 25/0 و 26/0 بود که هر دو در سطح 01/0 معنادار بود، اما ضریب رگرسیون استاندارد احساس شرم بسیار ضعیف (008/0) بوده و در نتیجه معنادار نبود. بنابراین سبک والدگری هلیکوپتری و احساس گناه در مجموع حدود 17 درصد از واریانس شکایات روانتنی نوجوانان غیربالینی را تبیین میکنند، لذا توجه به سبکهای والدگری و احساس گناه در نوجوانان برای پیشگیری از بروز این گونه شکایات در آنها امری ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/8/4 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار الکترونیک: 1404/8/20