Balideh M, Ebrahimpour M, Sahebdel H. (2025). The mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between social atmosphere of school and students' academic well-being.
Rooyesh.
14(2), 155-164.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5758-fa.html
بالیده مهدی، ابراهیم پور مجید، صاحبدل حسین. نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه جو اجتماعی مدرسه و بهزیستی تحصیلی دانش-آموزان رویش روان شناسی 1404; 14 (2) :164-155
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5758-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه روان شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. ، Majid_RMR@yahoo.com
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
چکیده: (33 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه جو اجتماعی مدرسه و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه دبیرستانهای شهر بیرجند در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 350 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین-سوینی و همکاران (2012)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامۀ جو مدرسۀ دلاویر (DSCS) بیر و همکاران (2011) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج بیانگر معناداری اثر مستقیم جو اجتماعی مدرسه بر هر دو مولفه انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی تحصیلی بود (01/0>P). همچنین اثر مستقیم هر دو مولفه انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و بر بهزیستی تحصیلی معنادار بود (01/0>P). همچنین نتایج بیانگر اثر غیرمستقیم جو اجتماعی مدرسه بر بهزیستی تحصیلی با میانجیگری هر دو مولفه انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان بود (01/0>P). این نتایج نشان میدهد که تنظیم شناختی هیجان با توجه به نقش جو اجتماعی مدرسه میتواند تبیین کننده بهزیستی تحصیلی دانشآموزان باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1403/8/9 | پذیرش: 1403/9/18 | انتشار الکترونیک: 1404/2/10