مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 2 - ( اردیبهشت 1404/ پیاپی 107 1404 )                   سال 14 شماره 2 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balideh M, Ebrahimpour M, Sahebdel H. (2025). The mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between social atmosphere of school and students' academic well-being. Rooyesh. 14(2), 155-164.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5758-fa.html
بالیده مهدی، ابراهیم پور مجید، صاحبدل حسین. نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه جو اجتماعی مدرسه و بهزیستی تحصیلی دانش-آموزان رویش روان شناسی 1404; 14 (2) :164-155

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5758-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه روان شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. ، Majid_RMR@yahoo.com
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
چکیده:   (33 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه جو اجتماعی مدرسه و بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل­یابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان دوره دوم متوسطه دبیرستان­های شهر بیرجند در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای 350 نفر به‌ عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین-سوینی و همکاران (2012)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامۀ جو مدرسۀ دلاویر (DSCS) بیر و همکاران (2011) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج بیانگر معناداری اثر مستقیم جو اجتماعی مدرسه بر هر دو مولفه انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی تحصیلی بود (01/0>P). همچنین اثر مستقیم هر دو مولفه انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و بر بهزیستی تحصیلی معنادار بود (01/0>P). همچنین نتایج بیانگر اثر غیرمستقیم جو اجتماعی مدرسه بر بهزیستی تحصیلی با میانجی­گری هر دو مولفه انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان بود (01/0>P). این نتایج نشان می­دهد که تنظیم شناختی هیجان با توجه به نقش جو اجتماعی مدرسه می­تواند تبیین کننده بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان باشد.
متن کامل [PDF 630 kb]   (18 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1403/8/9 | پذیرش: 1403/9/18 | انتشار الکترونیک: 1404/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb