مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 10 - ( دی ماه 1403/ پیاپی 103 1403 )                   سال 13 شماره 10 صفحات 140-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.298

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emadian S O, Ojarastaghi F, Mirzaian B. (2024). The Effectiveness of Skills Training Based on Dialectical Behavior Therapy on Social Problem Solving and Attitude towards Delinquency of Delinquent Teenagers. Rooyesh. 13(10), 131-140.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5764-fa.html
عمادیان سیده علیا، اجارستاقی فاطمه، میرزاییان بهرام. اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر حل‌مساله اجتماعی و نگرش به بزهکاری نوجوانان بزهکار رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :140-131

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5764-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، emadian@iausari.ac.ir
2- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (269 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مهارت‌آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر حل‌مساله اجتماعی و نگرش به بزهکاری نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر ساری انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان پسر بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر ساری در سال 1402 بودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه‌های 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش دوازده جلسه 60 دقیقه‌ای تحت مهارت‌آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌ حل‌مساله اجتماعی (SPSI، دی‌زوریلا و همکاران، 2002) و پرسشنامه نگرش به رفتارهای بزهکارانه (ADB، فضلی، 1389) بود. داده‌های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس‌آزمون حل‌مساله اجتماعی و نگرش به بزهکاری در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک یک رویکرد مناسب برای افزایش حل‌مساله اجتماعی و بهبود نگرش به بزهکاری نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت است.
متن کامل [PDF 434 kb]   (117 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/8/12 | پذیرش: 1403/9/16 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb