Bayrami M, Moaveni H, Hashemi Nosratabad T, Abousaedi S.
(2025). Qualitative study of the lived experience of male students who consume Marijuana. Rooyesh. 14(7), 63-72.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5799-fa.html
بیرامی منصور، معاونی هومان، هاشمی نصرت آباد تورج، ابوسعیدی جیرفتی سهیل.
(1404). مطالعه کیفی تجربه زیسته دانشجویان پسر مصرف کننده ماریجوانا رویش روان شناسی 14 (7) :72-63URL: http://frooyesh.ir/article-1-5799-fa.html
1- استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، تبریز، ایران. ، dr.bayrami@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (17 مشاهده)
هدف این پژوهش، شناسایی تجارب زیستۀ دانشجویان پسر مصرف کننده ماریجوانا بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدار شناختی استفاده شد. نمونه پژوهش به روش هدفمند از دانشجویان پسر مصرفکنندۀ ماریجوانا در سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ در شهر سنندج انتخاب شد؛ و برای رسیدن به اشباع نظری با ۱۴ نفر بهعنوان نمونه، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. دادههای این پژوهش به روش تحلیل مضمون از نوع کلایزی تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها بیانگر سه مضمون هستهای و هشت مضمون اصلی و سیودو مضمون فرعی گردید. مضامین هستهای شامل «سببسازهای روانی اختلال مصرف مواد»، «پسامدهای کوتاهمدت مصرف»، «پسامدهای بلندمدت مصرف» بود. نتایج نشان داد که تأثیرات بلندمدت زیستی و روانی ماریجوانا میتواند ابعاد مختلف زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. یافتهها بیانگر تاثیرات روانی بیش تر مصرف ماریجوانا میباشد؛ که شامل پرخاشگری، اختلال در تنظیم هیجانی، افزایش خواب عمیق، بیتفاوتی، تجربیات مرتبط با مواد اعتیادآور جدید، تجربه تنگدستی و تغییر سبک زندگی است. نوآوری این پژوهش شناسایی مضامین فلش بک و تغییر نگرش به مصرف ماریجوانا است. آشنایی با تأثیرات روانی، زیستی و تغییرات ناشی از مصرف میتواند بهعنوان یک عامل بازدارنده عمل کند.
نوع مقاله:
کیفی |
موضوع مقاله:
اعتیاد دریافت: 1403/8/23 | پذیرش: 1403/12/14 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10