Atashzar B, Shafiabadi A, Hamidipour R. (2025). Predicting Academic Resilience based on Media Literacy, Innovative Thinking and Regulation of Academic Emotions.
Rooyesh.
14(4), 83-92.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5800-fa.html
آتش زر بهنوش، شفیع آبادی عبدالله، حمیدی پور رحیم. پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجان های تحصیلی رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :92-83
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5800-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ashafiabadi@gmail.com
3- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده: (18 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی با تابآوری تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400 -1401 با جمعیت 34676 نفر بود و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 400 نفر انتخاب شد. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای سواد رسانهای فلسفی (1393) (MLQ)، تفکر نوآورانه مواد و همکاران (2021) (ITQ)، تنظیم هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2002) (AEQ) و تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) (ARQ) بود. روش تحلیل پژوهش، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش هم زمان بود. یافته ها نشان داد که بین سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی با تابآوری تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد (01/0p<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی به ترتیب 33، 49 و 18 از واریانس تابآوری تحصیلی را تبیین میکنند (01/0p<). با توجه به یافتههای پژوهش می توان نتیجه گرفت که تنظیم هیجانهای تحصیلی، سواد رسانهای و تفکر نوآورانه در پیش بینی تابآوری تحصیلی در دانشجویان نقش اساسی دارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/8/25 | پذیرش: 1403/9/21 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10