مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 92-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atashzar B, Shafiabadi A, Hamidipour R. (2025). Predicting Academic Resilience based on Media Literacy, Innovative Thinking and Regulation of Academic Emotions. Rooyesh. 14(4), 83-92.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5800-fa.html
آتش زر بهنوش، شفیع آبادی عبدالله، حمیدی پور رحیم. پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس سواد رسانه‌ای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجان های تحصیلی رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :92-83

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5800-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ashafiabadi@gmail.com
3- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده:   (18 مشاهده)
هدف از پژوهش  حاضر بررسی رابطه سواد رسانه‌ای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجان­های تحصیلی با تاب­آوری تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود.  جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه‌های شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400 -1401 با جمعیت 34676 نفر بود و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 400 نفر انتخاب شد. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه‌های سواد رسانه‌ای فلسفی (1393) (MLQ)، تفکر نوآورانه مواد و همکاران (2021) (ITQ)، تنظیم هیجان‌های تحصیلی پکران و همکاران (2002) (AEQ) و تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004) (ARQ) بود. روش تحلیل پژوهش، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش هم زمان بود. یافته ها نشان داد که بین سواد رسانه‌ای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجان‌های تحصیلی با تاب‌آوری تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد (01/0p<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سواد رسانه‌ای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجان‌های تحصیلی به ترتیب  33، 49 و 18 از واریانس تاب‌آوری تحصیلی را تبیین می­کنند (01/0p<). با توجه به یافته‌های پژوهش می توان نتیجه گرفت که تنظیم هیجان‌های تحصیلی، سواد رسانه‌ای و تفکر نوآورانه در پیش­ بینی تاب‌آوری تحصیلی در دانشجویان نقش اساسی دارند.
 
متن کامل [PDF 586 kb]   (14 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/8/25 | پذیرش: 1403/9/21 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb