مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 7 - ( مهر1404 / پیاپی 112 1404 )                   سال 14 شماره 7 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Veiskarami H, Musaei M A, Karami Z. (2025). The Effectiveness of Life Skills Training on Patience, Effortful Control, and Aggressiveness in Students. Rooyesh. 14(7), 53-62.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5855-fa.html
عباسی محمد، ویسکرمی حسنعلی، موسایی محمدامین، کرمی زهرا.(1404). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر صبر، مهارگری تلاشگر و پرخاشگری دانش‌آموزان رویش روان شناسی 14 (7) :62-53

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5855-fa.html


1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، Abasi.mo@lu.ac.ir
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
3- کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (16 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر صبر، مهارگری تلاشگر و پرخاشگری دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان دوره دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰4 در مدارس شهر خرم‌آباد بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای در دو گروه آزمایش و گواه (هرگروه ۱5 نفر)  جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 2 ساعت درهفته، به صورت گروهی تحت آموزش مهارت‌های زندگی موتابی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از مقیاس صبر خرمایی و همکاران (1398)، مقیاس خشم و پرخاشگری (AAS) نیلسون و همکاران (۲۰۰۰) و مقیاس مهارگری تلاشگر (ECS) الیس و رتبارت (۲۰۰۱) جمع‌آوری شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پس‌آزمون صبر، کنترل تلاشگر و پرخاشگری دانش‌آموزان در گروه‌های آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (001/0P<) وجود دارد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های زندگی منجر به افزایش صبر و کنترل تلاشگر و کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان می‌شود.
متن کامل [PDF 593 kb]   (13 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/9/17 | پذیرش: 1403/10/21 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb