Research code: 162833976
Ethics code: IR.IAU.B.REC.1402.111
Clinical trials code: IR.IAU.B.REC.1402.111
Moradi E, Mohamadi jalali farahani M, Sodani M, Piriaei H.
(2025). Comparing the effectiveness of group schema therapy and group acceptance and commitment therapy on emotion regulation and academic procrastination in students with internet addiction. Rooyesh. 14(5), 83-92.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5876-fa.html
مرادی احسان، محمدی جلالی فراهانی مجتبی، سودانی منصور، پیریایی حسن.
(1404). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و درمان گروهی پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت رویش روان شناسی 14 (5) :92-83URL: http://frooyesh.ir/article-1-5876-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، m.mohamadijalali@cfu.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- استادیار، گروه ریاضی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده: (29 مشاهده)
مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی طرحوارهدرمانیگروهی و درمان گروهی پذیرش و تعهد بر اهمالکاریتحصیلی و تنظیمهیجان دانش آموزان پسر مقطع متوسطهی دوم دارای اعتیاد به اینترنت انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون همراه با مرحلهی پیگیری 3ماهه میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطهی دوم دارای اعتیاد به اینترنت شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها 36 نفر به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده در 3 گروه مداخله یک (12 تن)، مداخله دو (12تن) و کنترل (12تن) جای گذاری شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامهی جمعیت شناختی، پرسشنامهی اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT، 1998)، پرسشنامهی تنظیم هیجان گراس و جان (2003 ،ERQ) و پرسشنامهی اهمالکاریتحصیلی سواری (1390،APQ) بود. گروههای آزمایش، تحت مداخلهی " پذیرش و تعهد " و "طرحوارهدرمانیگروهی" قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون تنظیم هیجان و اهمالکاریتحصیلی در سه گروه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. همچنین نتایج آزمون تعقیبی بیانگر تفاوت معنادار در سطح 05/0 بین دو گروه آزمایش بود. به طوری که طرحواره درمانی گروهی نسبت به درمان پذیرش و تعهد از اثربخشی بالاتری بر روی دو متغیر وابسته برخوردار بود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1403/9/27 | پذیرش: 1403/11/1 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10