Aslani F, Weisani M, Dastbaz A.
(2025). Feasibility study of a family strengthening group training package on parent-adolescent conflict and its components in male first-year high school students. Rooyesh. 14(6), 71-80.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5878-fa.html
اصلانی فردین، ویسانی مختار، دست باز انور.
(1404). امکان سنجی بسته آموزش گروهی تقویت خانواده بر تعارض والد-نوجوان و مؤلفههای آن در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه رویش روان شناسی 14 (6) :80-71URL: http://frooyesh.ir/article-1-5878-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، m.weisani@gmail.com
3- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده: (18 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی بسته آموزش گروهی تقویت خانواده بر تعارض والد-نوجوان در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مدارس دورهی اول متوسطه شهر سنندج همراه با والد پدر آنها در سال تحصیلی 1404-1403 بود که تعداد 30 نفر از دانشآموزان همراه با والد پدر که تمایل به همکاری داشتند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) گمارده شدند. والدین گروه آزمایش 11 جلسهی 60 دقیقهای (هفتهای 3 جلسه) تحت بسته آموزش گروهی تقویت خانواده قرار گرفت. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه تعارض والد- نوجوان (CTSP، اشتراوس، 1990) بود. تحلیل دادههای با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر صورت گرفت. یافتهها نشان داد که بین پیش آزمون و پس آزمون تعارض والد- نوجوان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود داشت و همچنین بین میانگین پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود نداشت و نتایج در دوره پیگیری حفظ شد. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت برنامه آموزش گروهی تقویت خانواده روش مداخلهای مناسبی بر بهبود تعارض والد-نوجوان در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1403/9/29 | پذیرش: 1403/12/27 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6