مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 170-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SHIRAZ.REC.1402.322

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Morovvat M, Aminimanesh S. (2025). The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Play Therapy on Creativity and Self-Efficacy in Girls Aged 7 to 10 Years. Rooyesh. 14(4), 161-170.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5893-fa.html
مروّت محبوبه، امینی‌منش سجاد. اثربخشی بازی‌درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر 7 تا 10 ساله رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :170-161

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5893-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاداسلامی، شیراز، ایران. ، sajadaminimanesh@gmail.com
چکیده:   (12 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی‌درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر 7 تا 10 ساله بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کودکان دختر 7 تا 10 ساله شهر شیراز در سال 1403 بود. از بین جامعه‌ی آماری پژوهش تعداد 60 کودک به روش دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه  30 نفر آزمایش و کنترل جایگذاری شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از آزمون خلاقیت تورنس (1998، TTCT) و پرسشنامه‌ی خودکارآمدی موریس (2001، SEQ-C) استفاده شد. بازی‌درمانی با رویکرد شناختی رفتاری طی 6 جلسۀ 45 دقیقه‌ای و با توالی هر هفته یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. داده­­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس‌آزمون خلاقیت و خودکار آمدی در دو گروه تفاوت معناداری در سطح 01/0>P وجود داشت. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که بازی‌درمانی با رویکرد شناختی رفتاری تأثیر قابل قبولی در خلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر داشته است.
متن کامل [PDF 557 kb]   (6 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1403/12/8 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb