Ethics code: IR.IAU.SHIRAZ.REC.1402.322
Morovvat M, Aminimanesh S. (2025). The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Play Therapy on Creativity and Self-Efficacy in Girls Aged 7 to 10 Years.
Rooyesh.
14(4), 161-170.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5893-fa.html
مروّت محبوبه، امینیمنش سجاد. اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر 7 تا 10 ساله رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :170-161
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5893-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاداسلامی، شیراز، ایران. ، sajadaminimanesh@gmail.com
چکیده: (12 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر 7 تا 10 ساله بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کودکان دختر 7 تا 10 ساله شهر شیراز در سال 1403 بود. از بین جامعهی آماری پژوهش تعداد 60 کودک به روش دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفر آزمایش و کنترل جایگذاری شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس (1998، TTCT) و پرسشنامهی خودکارآمدی موریس (2001، SEQ-C) استفاده شد. بازیدرمانی با رویکرد شناختی – رفتاری طی 6 جلسۀ 45 دقیقهای و با توالی هر هفته یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پسآزمون خلاقیت و خودکار آمدی در دو گروه تفاوت معناداری در سطح 01/0>P وجود داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری تأثیر قابل قبولی در خلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1403/12/8 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10