مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 7 - ( مهر1404 / پیاپی 112 1404 )                   سال 14 شماره 7 صفحات 230-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekhari S T, Sadegh Zadeh M, Alijani E, Rostami Matak S. (2025). The relationship between emotional self-awareness and personal resilience with the mediating role of cohesive self-knowledge in students who have experienced emotional breakdown. Rooyesh. 14(7), 221-230.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5899-fa.html
افتخاری سیده طیبه، صادق زاده مینا، علیجانی الهه، رستمی ماتک شقایق.(1404). رابطه خودآگاهی هیجانی و تاب‌آوری فردی با نقش واسطه‌ای خودشناسی انسجامی در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی رویش روان شناسی 14 (7) :230-221

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5899-fa.html


1- کارشناسی ارشد، روانشناسی گرایش عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد، روانشناسی گرایش عمومی، دانشگاه پیام نور واحد زرین شهر، اصفهان، ایران.
3- کارشناسی ارشد، روانشناسی گرایش عمومی، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران.
4- کارشناسی ارشد، روانشناسی گرایش تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب، تهران، ایران. ، Sh.rostami15165@gmail.com
چکیده:   (72 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودآگاهی هیجانی و تاب‌آوری فردی با نقش واسطه‌ای خودشناسی انسجامی در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب دارای شکست عاطفی در سال تحصیلی 04-1403 بود. از میان این جامعه، تعداد 310 نفر از دانشجویان که تمایل به همکاری در این پژوهش را داشتند، به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش جهت جمع‌آوری داده‌ها خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2002؛ ESQ)، خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (2008؛ ISQ) و مقیاس تاب آوری کانور و دیویدسون (2003؛ RQ) بود. داده­ها به شیوه مدل­یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. یافته‌ها نیز نشان داد که خودآگاهی هیجانی بر هر دو متغیر تاب‌آوری فردی (001/0>P) و خودشناسی انسجامی (001/0>P) اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین خودشناسی انسجامی در تاب‌آوری فردی اثر مثبت و معناداری دارد (۰۱/۰>P). با ورود متغیر خودشناسی انسجامی به مدل اثر غیرمستقیم خودآگاهی هیجانی بر تاب‌آوری فردی به صورت مثبت و معناداری شد (002/0>P). در نتیجه می‌توان گفت خودشناسی انسجامی می‌تواند در رابطه میان خودآگاهی هیجانی و تاب‌آوری فردی نقش میانجی ایفا کند.
متن کامل [PDF 551 kb]   (58 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1403/10/23 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb