Roshani N, Ghanbari Panah A, Kadivar P.
(2025). Prediction of positive adolescent development in students based on psychological flexibility and self-compassion. Rooyesh. 14(5), 103-110.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5905-fa.html
روشنی نادیا، قنبری پناه افسانه، کدیور پروین.
(1404). پیشبینی تحول مثبت نوجوانی در دانشآموزان بر اساس انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خود رویش روان شناسی 14 (5) :110-103URL: http://frooyesh.ir/article-1-5905-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه مشاوره و تربیت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، afsanghanbari@gmail.com
3- استاد تمام گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (16 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تحول مثبت نوجوانی در دانشآموزان بر اساس انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خود انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال 1402 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس به تعداد 264 نفر انتخاب و پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس تحول مثبت نوجوانی (PYDS، گلدوف و همکاران، 2014)، پرسشنامه پذیرش و عمل - نسخه دوم (AAQ-II، باند و همکاران، 2011) و مقیاس شفقت به خود فرم کوتاه (SCS-SF، ریس، 2011) بودند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خود با تحول مثبت نوجوانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/۰p‹). همچنین انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خود در مجموع 25 درصد از تغییرات تحول مثبت نوجوانی را تبیین کردند (۰01/۰p‹). این نتایج نشان میدهد که انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خود میتوانند تبیین کننده تحول مثبت نوجوانی در دانشآموزان باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقا تحول مثبت نوجوانی ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/10/11 | پذیرش: 1403/10/18 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10