Ethics code: IR.GUILAN.REC.1403.007
Nahavandi G, Naseh A, Hosseinkhanzadeh A A. (2025). The mediating role of online games addiction in the relationship between anger and malevolent creativity in adolescents with symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder.
Rooyesh.
14(4), 21-30.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5920-fa.html
نهاوندی غزاله، ناصح اشکان، حسینخانزاده عباسعلی. نقش میانجی اعتیاد به بازیهای آنلاین در رابطه خشم و خلاقیت بدخواهانه در نوجوانان با نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :30-21
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5920-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، ashkan.naseh@guilan.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده: (26 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی اعتیاد به بازیهای آنلاین در رابطه میان خشم و خلاقیت بدخواهانه در نوجوانان با نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی مقطع متوسطه دوم ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 1403-1402 بود که به روش هدفمند، 240 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سیاهه علائم مرضی کودکان (CSI-4) گادو و همکاران (1984)، مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه (MCBS) هاو و همکاران (2016)، سیاهه خشم و پرخاشگری کودکان (ChIA) نیلسون و فینچ (2000)، و سیاهه اعتیاد به بازیهای آنلاین (OGAI) وانگ و چانگ (2002) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج ضرایب اثرات مستقیم نشان داد که خشم اثر مستقیم و معناداری بر خلاقیت بدخواهانه و اعتیاد به بازیهای آنلاین داشت و اعتیاد به بازیهای آنلاین نیز اثر مستقیم و معناداری بر خلاقیت بدخواهانه داشت (01/0>p). نتایج آزمون بوتاسترپ بیانگر اثر غیرمستقیم خشم بر خلاقیت بدخواهانه با میانجیگری اعتیاد به بازیهای آنلاین بود (05/0>p). نتایج این پژوهش نشان داد افزایش خشم در افزایش خلاقیت بدخواهانه نقش دارد؛ همچنین این رابطه توسط اعتیاد به بازیهای آنلاین میانجیگری میشود. درواقع میتوان بیان کرد اعتیاد به بازیهای آنلاین و خشم میتوانند تبیینکننده خلاقیت بدخواهانه باشند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/10/16 | پذیرش: 1403/12/6 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10