Mehranizade F, Khoshlahjeh Sedgh A.
(2025). The effectiveness of cognitive rehabilitation on improving working memory, cognitive regulation of emotion and attention deficits in adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. Rooyesh. 14(7), 125-134.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5950-fa.html
مهرانی زاده فائزه، خوش لهجه صدق انیس.
(1404). اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال، نظم جویی شناختی هیجان و نارساییهای توجه در نوجوانان دارای اختلال بیشفعالی - نقص توجه رویش روان شناسی 14 (7) :134-125URL: http://frooyesh.ir/article-1-5950-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، واحد علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، dr.aniskhoshlahjehsedgh@iau.ac.ir
چکیده: (64 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال، نظمجویی شناختی هیجان و نارساییهای توجه در نوجوانان دارای اختلال بیشفعالی - نقص توجه بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری، در برگیرنده کلیه نوجوانان دارای اختلال بیشفعالی - نقص توجه مراجعهکننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر تهران در سال ۱۴۰۲ بودند که تعداد حجم نمونه بهصورت در دسترس ۴۰ نفر برآورد شد که به دو گروه آزمایش و کنترل ۲۰ نفره به شیوه تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل آزمون حافظه فعال دانیمن و کارپنتر (۱۹۸۰، DWM)، آزمون توجه یا آزمون دقت تولز - پیرون (۱۹۸۶، TPT)، و فرم فارسی نسخه کودکان پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (۲۰۰۷، CERQ-K-P) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معناداری بین پسآزمون گروه آزمایش و گواه در حافظه فعال، نظمجویی شناختی هیجان و نارساییهای توجه در نوجوانان دارای اختلال بیشفعالی - نقص توجه وجود داشت (۰۵/۰P<). از یافته های فوق میتوان نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال، نظمجویی شناختی هیجان و نارساییهای توجه در نوجوانان دارای اختلال بیشفعالی - نقص توجه مؤثر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/10/26 | پذیرش: 1403/12/22 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10