Fakhrieh M, Asgharinekah S M, Bordbar M.
(2025). The effectiveness of compassion-focused training on self-criticism and parenting stress of mothers with high levels of self-criticism. Rooyesh. 14(8), 9-20.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6018-fa.html
فخریه مرضیه، اصغری نکاح سیدمحسن، بردبار مریم.
(1404). اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر خودانتقادی والدین و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادی رویش روان شناسی 14 (8) :20-9URL: http://frooyesh.ir/article-1-6018-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، asghari-n@um.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (36 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر خودانتقادگری و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادگری انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه این پژوهش را کلیه مادران با سطوح بالای خودانتقادگری دارای فرزند 2 تا 6 ساله شهر مشهد در سال 1403 تشکیل دادند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند وارد مطالعه شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و انتظار (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سطوح خودانتقادی تامپسون و زوروف (2004، LOSC)، پرسشنامه استرس فرزندپروری آبیدین (1995، PSI-SF) و برنامه آموزش متمرکز بر شفقت برگرفته از طرح درمان متمرکز بر شفقت گیلبرت بود. دادههای پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون خودانتقادگری و استرس فرزندپروری در دو گروه آزمایش و گواه تقاوت معناداری در سطح (05/0≥P) وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش متمرکز بر شفقت به شیوه گروهی تاثیر قابل قبولی در کاهش خودانتقادگری و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادگری داشته است.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/11/19 | پذیرش: 1404/1/19 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10