Ariaiipanah Z, Siadatian S H, Ahmadzadeh M.
(2025). Phenomenological explanation of parenting challenges in parents of children with special needs. Rooyesh. 14(7), 211-220.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6019-fa.html
آریایی پناه زهره، سیادتیان سیدحسین، احمدزاده مریم.
(1404). تبیین پدیدارشناسانه چالشهای والدگری در والدین کودکان با نیازهای ویژه رویش روان شناسی 14 (7) :220-211URL: http://frooyesh.ir/article-1-6019-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، مدرس گروه روانشناسی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، h.siadatian@gmail.com
3- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (92 مشاهده)
والدین دارای فرزند با نیازهای ویژه تجارب رنج آور و دغدغههای بسیاری را پیرامون مراقبت از فرزند ناتوان خود تجربه میکنند . این پژوهش بر اساس رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد و هدف از اجرای آن، بررسی چالشهای والدگری از دیدگاه مادران دارای فرزندان با نیازهای ویژه مشغول به تحصیل در سال 1404-1403 بود. بازه زمانی اجرا پژوهش آذرماه تا دی ماه سال تحصیلی بود. حجم نمونه سیزده نفر بود و ملاکهای اصلی برای انتخاب شرکتکنندگان داشتن حداقل یک فرزند با نیازهای ویژه و داوطلببودن برای شرکت در پژوهش بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده و تجربههای زندگی شرکتکنندگان بررسی شد. برای تحلیل مصاحبهها از روش کلایزی استفاده شد. نتایج مصاحبهها پس از استخراج موضوعی و طبقهبندی، در 2 مقوله اصلی چالشهای والدگری در بدو تولد و چالشهای والدگری در طول زندگی و 13 مقوله فرعی طبقهبندی شدند. در مجموع، واکاوی چالشهای والدگری در والدین دارای فرزندان با نیازهای ویژه نشان داد آنها در ابعاد مختلفی تحت تاثیر وضعیت فرزند خود قرار میگیرند. بنابراین از این مقولهها میتوان به منظور تدوین برنامههای آموزشی و روانشناختی برای والدین دارای کودکان با نیازهای ویژه استفاده کرد.
نوع مقاله:
کیفی |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1404/2/23 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10