مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 7 - ( مهر1404 / پیاپی 112 1404 )                   سال 14 شماره 7 صفحات 220-211 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ariaiipanah Z, Siadatian S H, Ahmadzadeh M. (2025). Phenomenological explanation of parenting challenges in parents of children with special needs. Rooyesh. 14(7), 211-220.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6019-fa.html
آریایی پناه زهره، سیادتیان سیدحسین، احمدزاده مریم.(1404). تبیین پدیدارشناسانه چالش‌های والدگری در والدین کودکان با نیازهای ویژه رویش روان شناسی 14 (7) :220-211

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6019-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، مدرس گروه روانشناسی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، h.siadatian@gmail.com
3- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (92 مشاهده)
والدین دارای فرزند با نیازهای ویژه تجارب رنج آور و دغدغه‌های بسیاری را پیرامون مراقبت از فرزند ناتوان خود تجربه می‌کنند . این پژوهش بر اساس رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد و هدف از اجرای آن، بررسی چالش­های والدگری از دیدگاه مادران دارای فرزندان با نیازهای ویژه مشغول به تحصیل در سال 1404-1403 بود. بازه زمانی اجرا پژوهش آذرماه تا دی ماه سال تحصیلی بود. حجم نمونه سیزده نفر بود و ملاک­های اصلی برای انتخاب شرکت­کنندگان داشتن حداقل یک فرزند با نیازهای ویژه و داوطلب­بودن برای شرکت در پژوهش بود. برای جمع­آوری داده­ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده و تجربه­های زندگی شرکت­کنندگان بررسی شد. برای تحلیل مصاحبه­ها از روش کلایزی استفاده شد. نتایج مصاحبه­ها پس از استخراج موضوعی و طبقه­بندی، در 2 مقوله اصلی چالش­های والدگری در بدو تولد و چالش­های والدگری در طول زندگی و 13 مقوله فرعی طبقه­بندی شدند. در مجموع، واکاوی چالش­های والدگری در والدین دارای فرزندان با نیازهای ویژه نشان داد آنها در ابعاد مختلفی تحت تاثیر وضعیت فرزند خود قرار می­گیرند. بنابراین از این مقوله­ها می­توان به منظور تدوین برنامه­های آموزشی و روانشناختی برای والدین دارای کودکان با نیازهای ویژه استفاده کرد.
متن کامل [PDF 465 kb]   (50 دریافت)    
نوع مقاله: کیفی | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1404/2/23 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb