Ethics code: IR.IAY.SHK.REC.1401.113
Hashemi M, Sharifi T, Ahmadi R. (2025). Comparing the effectiveness of parent management training and positive psychology parenting on emotion regulation and anxiety symptoms of adolescents.
Rooyesh.
14(4), 211-220.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-6026-fa.html
هاشمی مریم، شریفی طیبه، احمدی رضا. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری مثبتنگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :220-211
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6026-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده: (14 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری مثبتنگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سهماهه بود. جامعۀ پژوهش را کلیه نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در دورهی اول متوسطه با علائم اضطرابی مراجعهکننده به مراکز روانشناختی شهر اصفهان در سال 1402 بههمراه مادرانشان تشکیل دادند. از بین این جمعیت بهروش در دسترس 60 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه جایگذاری شدند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیمهیجان برای کودکان و نوجوانان جان و گراس (2004، CA-ERQ) و پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (1970، STAI) بود. مادران در گروه آزمایش اول، تحت آموزش مدیریت والدین و در گروه آزمایش دوم، تحت آموزش فرزندپروری مثبتنگر در قالب 12 جلسه 90 دقیقهای بهصورت هفتگی قرار گرفتند. گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بررسی شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرات تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد و فرونشانی) و اضطراب در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بهطور کلی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>p)، همچنین تعامل اثر زمان و عضویت گروهی در این متغیرها معنیدار است (05/0>p). به عبارتی میتوان گفت آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مثبتنگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان اثرات ماندگاری دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/11/21 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10