مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 220-211 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAY.SHK.REC.1401.113

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi M, Sharifi T, Ahmadi R. (2025). Comparing the effectiveness of parent management training and positive psychology parenting on emotion regulation and anxiety symptoms of adolescents. Rooyesh. 14(4), 211-220.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6026-fa.html
هاشمی مریم، شریفی طیبه، احمدی رضا. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری مثبت‌نگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :220-211

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6026-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده:   (14 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری مثبت‌نگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سه‌ماهه بود. جامعۀ پژوهش را کلیه نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در دوره‌ی اول متوسطه با علائم اضطرابی مراجعه‌کننده به مراکز روانشناختی شهر اصفهان در سال 1402 به‌همراه مادرانشان تشکیل دادند. از بین این جمعیت به‌روش در دسترس 60 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه جایگذاری شدند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم‌هیجان برای کودکان و نوجوانان جان و گراس (2004، CA-ERQ) و پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (1970، STAI) بود. مادران در گروه آزمایش اول، تحت آموزش مدیریت والدین و در گروه آزمایش دوم، تحت آموزش فرزندپروری مثبت‌نگر در قالب 12 جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی قرار گرفتند. گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر بررسی شد. یافته­ها نشان داد که بین میانگین نمرات تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد و فرونشانی) و اضطراب در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری به‌طور کلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0>p)، همچنین تعامل اثر زمان و عضویت گروهی در این متغیرها معنی‌دار است (05/0>p). به عبارتی می‌توان گفت آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مثبت‌نگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان اثرات ماندگاری دارد.
متن کامل [PDF 626 kb]   (11 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/11/21 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb