مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 7 - ( مهر1404 / پیاپی 112 1404 )                   سال 14 شماره 7 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadati S Z, Mahdavi F. (2025). The effectiveness of cognitive behavioral training based on spirituality on resilience and problem solving in adolescents with assault offenses residing in a correctional center. Rooyesh. 14(7), 155-164.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6115-fa.html
ساداتی سیده زهرا، مهدوی فاطمه.(1404). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر معنویت بر تاب آوری و حل مسئله در نوجوانان دارای بزه ضرب و شتم ساکن کانون اصلاح و تربیت رویش روان شناسی 14 (7) :164-155

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6115-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران ، sadati.zahra@yahoo.coom
2- گروه الهیات (فقه و حقوق) واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
چکیده:   (71 مشاهده)

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش  شناختی رفتاری مبتنی بر معنویت بر تاب آوری و حل مسئله در نوجوانان دارای بزه ضرب و شتم ساکن  در کانون اصلاح و تربیت  بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دارای بزه ضرب و شتم ساکن در کانون اصلاح و تربیت در سال 1403 که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. همه آنها قبل از اجرای مداخله پرسشنامه تاب آوری کانر و همکاران (CD-RISC) (2003) و حل مسئله هپنر و همکاران (PSI) (1982) را تکمیل کردند. پس از آن گروه آزمایش برنامه آموزش  شناختی رفتاری مبتنی بر معنویت را در 8 جلسه 90 دقیقه و هفته‌ای یک­بار دریافت کردند. داده­های پژوهش به ­روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه ­و ­تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین پیش آزمون و پس آزمون در بین گروه­ها تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد در متغیرهای تاب آوری و حل مسئله بین دو گروه در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). بر این اساس می­توان گفت استفاده از برنامه آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر معنویت می­تواند در افزایش تاب آوری و حل مسئله نوجوانان دارای بزه ضرب و شتم ساکن در کانون اصلاح و تربیت موثر باشد.

متن کامل [PDF 522 kb]   (56 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی دینی
دریافت: 1403/12/25 | پذیرش: 1404/1/5 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb