مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 110-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۱۵۹۲۴۸۹۶۲۷۹۳۶۰۱۸۰۷۰۲۶۱۶۲۸۴۵۴۲۲

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Akbari B, Mehrgan B. (2025). Comparison of the Effectiveness of Compassion-Focused Therapy and Islamic Life Skills Training on Cognitive Emotion Regulation Strategies in Adolescents with Internet Addiction. Rooyesh. 14(6), 101-110.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6149-fa.html
علیزاده مجید، اکبری بهمن، مهرگان بتول.(1404). مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت رویش روان شناسی 14 (6) :110-101

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6149-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، bahmanakbari@iau.ac.ir
3- گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (18 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه این پژ‏وهش شامل دانش‌آموزان دارای اعتیاد به اینترنت شهر رشت در سال 1403 بود که از بین آن‌ها، 48 دانش‌آموز به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (16 نفره) تخصیص یافتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001، CERQ) بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات پیش‌آزمون راهبردهای سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان با نمرات پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری داشت (05/0>P). همچنین نتایج دلالت بر این داشت که بین دو درمان در طول زمان تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>Pکه نشان‌دهنده اثربخشی بیشتر شفقت‌درمانی نسبت به آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت هر دو درمان به عنوان یک مداخله پایدار بر راهبردهای سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت مؤثر می‌باشد؛ اما شفقت‌درمانی مؤثرتر است.

متن کامل [PDF 559 kb]   (9 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1404/1/17 | پذیرش: 1404/2/12 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb