Ethics code: IR.IAU.B.REC.1403.098
Shahbazi Moghadam M, Jafari D, Bahrami M.
(2025). Comparing the Effectiveness of Emotional Schema Therapy and Dialectical Behavior Therapy on Self-Criticism in Maltreated Adolescents. Rooyesh. 14(6), 171-180.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6273-fa.html
شهبازی مقدم مسعود، جعفری داود، بهرامی محسن.
(1404). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و رفتار درمانی دیالکتیک بر خودانتقادی نوجوانان بدسرپرست رویش روان شناسی 14 (6) :180-171URL: http://frooyesh.ir/article-1-6273-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران. ، da.jafari@iau.ac.ir
3- گروه روانشناسی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران.
چکیده: (24 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و رفتار درمانی دیالکتیک بر خودانتقادی نوجوانان بدسرپرست انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی 1404-1403 بودند. 45 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس از سه مدرسه انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش 1 (15 نفر)، آزمایش 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس سطوح خودانتقادی (LOSC؛ تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. طرحواره درمانی هیجانی اساس پروتکل لیهی و همکاران و رفتار درمانی دیالکتیک بر پروتکل الگوی لینهان هر یک به مدت هشت هفته 90 دقیقهای بهصورت گروهی اجرا شدند. دادهها به روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که در پسآزمون بین گروههای مداخله و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P)؛ اما در مرحله پیگیری فقط بین رفتاردمانی دیالکتیک و گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0>P)؛ همچنین یافتهها نشان داد که مرحله پیگیری بین دو گروه درمانی تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P)؛ در واقع فقط مداخله رفتار درمانی دیالکتیک تاثیر معنادار بیشتری بر کاهش خودانتقادی در طول زمان داشته است. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که رفتاردرمانی دیالکتیک نسبت به طرحواره درمانی هیجانی اثربخشی بیشتر بر کاهش خودانتقادی نوجوانان بدسرپرست داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1404/2/20 | پذیرش: 1404/3/5 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6